”Reklamen producerades för flera månader sedan”, skriver företaget Mathem i sociala medier, och fortsätter: ”På grund av vad som händer i Iran förstår vi att den kan uppfattas som tondöv”. De avslutar med att skriva att bilden ska tas bort.
Kvinnor i slöja har förekommit i marknadsföring i Sverige vid flera tillfällen, och har vid flera tillfällen varit föremål för debatt. Den har hyllats för att synliggöra befolkningsgrupper som annars inte alls syns i reklam, men har också anklagats för att normalisera en förtryckande religiös symbol som kvinnor offrar livet för att slippa.
”Representera målgrupper”
Erik Modig är forskare på Handelshögskolan, och menar att matföretagets hijab-bild är ett exempel på ett bolag som vill visa upp sina tilltänkta målgrupper i sin visuella kommunikation.
– Bolag måste representera de målgrupper som man har, och visa bilder på den målgruppen som man vänder sig till. Gammal som ung, kvinnor och män, och olika kulturer.
Men, när kvinnor samtidigt eldar upp sina slöjor på gatorna med fara för sina liv, så får bilden också en ny laddning.
Se mer om slöjor i reklam i videon ovan.