Gång i en mataffär med hyllor fyllda av kaffeförpackningar på ena sidan och en kund i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svaga skördar av kaffebönor i Brasilien är boven till de höga kaffepriserna i svenska matbutiker det senaste året. Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT

Matpriserna rusar – största ökningen på två år

Uppdaterad
Publicerad

Matpriserna fortsätter att rusa i höjden. I februari blev ökningen den största på två år, enligt Matpriskollen.

– Det är en riktig kalldusch att det fortsätter, säger vd:n Ulf Mazur.

Det var relativt lugnt på matprisfronten under stora delar av 2023 och 2024.

I år har priserna dock ökat rejält igen. De gick upp kraftigt redan i januari och i februari vände kurvan uppåt ytterligare, enligt Matpriskollen.

– Det som ökat är mycket chokladprodukter. I januari var det även till exempel kaffe och juicer, alla de ökningarna är ju klimatrelaterade, säger Ulf Mazur.

Inte minst är det dock även tungviktaren mejerivaror som ökat i pris, fortsätter han.

– Det är brist på mjölk. Men det är egentligen inte mjölken vi svenskar är ute efter, utan smör och grädde, alltså de fetare produkterna.

– Problemet är att det inte finns tillräckligt med mjölkproduktion i Europa. Det driver upp mejeripriserna rejält.

"Finns obalanser"

Enligt undersökningen – som bygger på 44 000 produkter i svenska livsmedelsbutiker – ökade priset för matrelaterade produkter med 1,3 procent under februari, medan ökningen för alla dagligvaror totalt blev 1,0 procent.

Det är den största ökningen sedan inledningen av 2023.

För mejeriprodukter – inklusive ost och kylda juicer – var ökningen i februari 3,8 procent och för choklad hela 9,2 procent. Enligt Ulf Mazur finns anledning att tro att priserna kommer att öka ytterligare under mars.

– Det känns som att det fortfarande finns en del obalanser. Det finns livsmedelskedjor där priserna ökat mer än snittet, så det finns en risk att de andra följer efter, säger han.

– Men jag tror att ökningen kommer att vara lägre.

Minskar utrymmet

Matprisrusningen kommer i en situation då både producenter och konsumenter redan är hårt pressade, konstaterar Ulf Mazur.

– Maten är en så stor del av månadsutläggen. Men vi måste nog vänja oss vid att maten trycker bort annat konsumtionsutrymme, säger han.

– Man kanske inte kan köpa lika mycket nya kläder eller åka på semester lika mycket, för maten tar och kommer fortsätta att ta en stor del av månadsbudgeten.

Av de undersökta produkterna ökade 38 procent i pris i februari jämfört med januari. 54 procent av priserna var oförändrade medan 8 procent av produkterna blivit billigare.

En plastpåse med ett kryss över, symboliserar förbud.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På Tiktok sprids klipp där användare uppmanar till att bojkotta landets största matvarukedjor i protest mot de höga matpriserna i butikerna. Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.