Förra veckan kunde SVT berätta att 40 procent av alla passagerartåg kom försent till sin slutdestination 2024.
Orsaken bakom förseningarna är många. Men framförallt handlar det om att de svenska järnvägarna är trasiga och att underhållningsarbetet blivit åsidosatt.
Det eftersatta järnvägsunderhållet har vuxit till 91 miljarder kronor, en kostnad som dessutom bara kommer att öka.
– Vi har ett jättestort behov av att underhålla svensk järnväg. När regeringen tillträdde sa vi att vi behöver rusta upp, vi behöver prioritera underhåll. Det här är en skuld som byggts upp under decennier av för lite underhåll, säger infrastrukturministern Andreas Carlson efter SVT:s granskning.
Ministern: ”Vi är inte nöjda”
Hur den omfattande upprustningen ska gå till är inte helt klarlagt.
Andreas Carlson pekar på att regeringen gett Trafikverket ett ökat anslag till järnvägsunderhållet. Pengarna är dock inte tillräckliga för att betala av på underhållningsskulden och räcker inte ens för att upprätthålla dagens standard.
– Vi maximerar hur mycket som det faktiskt går att omsätta i praktiken enligt Trafikverket. Det går inte att satsa mer än max, säger Andreas Carlson.
– Vi är inte nöjda med det, säger han fortsättningsvis och menar att Trafikverket har fått i uppdrag att utreda hur man ska få mer underhåll för pengarna.
Förutom en toppnotering av förseningar var det också rekordmånga rapporterade fel på järnvägen i fjol. Förra året anmäldes 73 649 fel på järnvägen, vilket i snitt är 200 fel om dagen.
– Det här är en konsekvens av ett alldeles för dåligt beslutsfattande under lång tid. Jag är inte här för att peka finger. Men jag är lika oförstående som många andra till varför det har varit så konsekvent nedprioriterat underhåll, säger Carlson.