Tvådelad bild. Till vänster: person i gul reflexjacka. Till höger: person i orange väst och hjälm.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Från fel på signalsystemet till trädplantor i spåret och ständiga underhållsarbeten – företagen Fiskarheden Trävaru och Hitachi Energy drabbas ofta av inställda eller försenade godstransporter. Se videon där de delar med sig av sina erfarenheter. Foto: SVT

Företagens tågilska: ”Exportgodset kommer inte fram i tid”

Publicerad

Förseningar och inställda godståg är ett återkommande problem för många svenska företag. Nu varnar Näringslivets transportråd för att bristerna i järnvägsnätet hämmar Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.

– Ytterst handlar det här om svensk välfärd, säger Ted Lundström, ordförande på Näringslivets transportråd.

På grund av långa avstånd och stora volymer är många industriföretag i Sverige beroende av fungerande järnvägstransporter. Enligt flera företag som SVT har pratat med är störningar dock ett återkommande och växande problem. Ett av de företag som ofta drabbas är Fiskarheden Trävaru, som transporterar trävaror mellan Malungsfors och Göteborgs hamn.

Fredrik Bärthel, talesperson för företaget, uppger att 40 procent av deras godståg förra året var försenade med en timme eller mer, och att 10 procent ställdes in.

– Förseningar och inställda tåg kostar skogsnäringen i Västerdalarna tiotals miljoner kronor årligen, säger Bärthel och fortsätter:

– Det handlar om övertid och att industrier måste anpassa sig när råvaror inte anländer som planerat. Exporten kan dessutom missa rätt båt i hamnen.

Begränsad kapacitet

Svensk industri lider också av att järnvägssystemet inte kan möta den efterfrågan som finns på transporter.

Energiföretaget Hitachi Energy i Ludvika har ett akut behov av fler tågavgångar för att möta sin ökande produktion.

– Vi växer så det knakar och behöver åtgärder som höjer kapaciteten på en gång, säger Anna-Karin Larsdotter, transportchef på Hitachi Energy i Sverige.

En liknande bild framträder i en rapport från Omtag svensk järnväg, där vart fjärde företag anser att problem i järnvägssystemet hotar deras investeringar, expansion och framtida produktion.

Tappat förtroende för järnvägen

Ted Lundström på Näringslivets transportråd bedömer att läget är mycket allvarligt. Svensk industri upplever en stor osäkerhet och tappar förtroende för järnvägen, menar han.

– Ytterst handlar det om svensk välfärd. För att ha företag över hela landet som skapar jobb och skatteintäkter behövs en tillförlitlig och kapacitetsstark järnväg.

Han upplever att han har god dialog med infrastrukturministern och Trafikverket, men att det saknas handlingskraft.

– Vi ser inte att ambitionerna leder till bättre tillgänglighet och tillförlitlighet för järnvägen.

Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket, säger att de arbetar för att effektivisera järnvägsarbetet, men att en utmaning är att minimera trafikpåverkan.

– Det är viktigt att balansera modernisering med drift. Vi samarbetar med branschen för att utföra arbetet på bästa sätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.