Håkan Englund, ordförande i fackförbundet SEKO för järnvägsarbetare inom Infranord, intervjuas av SVT:s Oskar Jönsson på Stockholms centralstation. I bakgrunden syns ett gult tåg och elektriska avgångstavlor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hundra år gamla kontaktledningsstolpar finns fortfarande kvar längs järnvägen. Men varför? Hör Trafikverkets svar – och fackets kritik: ”Resenärerna drabbas.” Foto: Andreas Hult/SVT

Drygt 200 fel på järnvägen – varje dag: ”Den är sjuk”

Uppdaterad
Publicerad

Sprucken räls, nedrivna kontaktledningar och trasiga växlar – förra året anmäldes 73 649 fel på järnvägen, vilket är den högsta noteringen på flera år. Järnvägen slits snabbare än vad Trafikverket åtgärdar den och underhållsskulden växer.

SVT har tagit del av ny statistik från Trafikverket som visar att det i genomsnitt anmäldes drygt 200 fel per dag på den svenska järnvägen förra året. Bara år 2018 har fler fel anmälts sedan myndigheten bildades år 2010.

– Det beror på ökad trafikvolym, en åldrad anläggning och ökad belastning, säger Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll Trafikverket.

SVT granskar järnvägen

”Järnvägen mår inte bra”

Just nu pågår ett stort arbete med att byta ut hundra år gamla stolpar längs Västra stambanan, vilket också betyder att tågtrafiken påverkas under en lång period. Men behovet är stort på många håll.

– Järnvägen mår inte bra. Den är sjuk, det finns mycket som är eftersatt och som borde ha bytts ut för länge sedan, säger Håkan Englund, ordförande i fackförbundet SEKO för järnvägsarbetare inom Infranord.

Risken för akuta fel ökar

Totalt bedömer Trafikverket att närmare 40 procent av kontaktledningsanläggningen har passerat sin tekniska livslängd och att det ”krävs en radikal förändring” för att bryta den negativa trenden. Trafikverket konstaterar själva i sina rapporter att det eftersatta underhållet ökar risken för akuta fel och oförutsedda stopp.

– Vi befinner oss i en fas där anläggningen bryts ned i en allt snabbare takt, säger Jon Sundh.

Trots löften: underhållsskulden ökar

Järnvägens brister har debatterats i årtionden och Trafikverket har gång på gång sagt att det ska bli bättre. För tolv år sedan, 2013, sa den dåvarande generaldirektören att underhållsskulden skulle vara åtgärdad inom sju till tio år. Men sedan dess har det eftersatta underhållet istället ökat – nu landar kostnaden för att återställa järnvägen på 91 miljarder kronor.

Hur kan man göra den bedömningen då, och sedan landa på 91 miljarder?

– Tittar man på den bedömning som gjordes då och det Trafikverket kommunicerade så var det ett större underhållsbehov än den finansiering som tilldelades, säger Jon Sundh.

Från att man skulle nollställa det så har det istället ökat till 91 miljarder?

– Ja, säger Jon Sundh.

Sedan en tid tillbaka har Trafikverket fått mer pengar till underhåll men de bedömer själva att det kommer att ta lång tid att komma ikapp.

– Den stora utmaningen är att hitta balansen mellan åtgärder och trafik, säger Jon Sundh.

Eftersatt underhåll inom järnvägen

  • Cirka 463 mil (38 procent) av kontaktledningsanläggningen har passerat sin tekniska livslängd.
  • Omkring 1860 växlar är eftersatta eller för gamla.
  • 91 mil av en viss spårtyp bedöms ha eftersatt underhåll.

Källa: Trafikverket 2024.

ANMÄLDA FEL INOM JÄRNVÄGSANLÄGGNINGEN

  • 2024: 73 649
  • 2023: 70 631
  • 2022: 66 591
  • 2021: 69 020
  • 2020: 61 165
  • 2019: 67 920
  • 2018: 74 994
  • 2017: 62 351
  • 2016: 64 358
  • 2015: 63 047
  • 2014: 64 743
  • 2013: 63 068
  • 2012: 55 095
  • 2011: 56 149
  • 2010: 59 720

Källa: Trafikverket 2025.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet