Till vänster visas en tågstation med en digital tavla som visar avgångar, inklusive information om tåg till Skövde och Göteborg, samt en stor väggklocka. Till höger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Har du koll på dina rättigheter som tågresenär? Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa, listar tre faktorer att ha koll på om tåget ställs in eller är försenat. Foto: SVT

Det har du rätt till när tågresan krånglar

Uppdaterad
Publicerad

Fastnar du i tågtrafiken på grund av inställda resor eller försenade avgångar har du som resenär vissa rättigheter, men det kan vara krångligt att hålla reda på vad som gäller. När kan du få taxin betald, och hur mycket pengar ska du få tillbaka?

Henric Jonsson, juridisk rådgivare, reder ut vad du som drabbas av tågstrul har rätt till.

Vilka regler som gäller vid inställda eller försenade tågresor varierar, beroende på tåglinjens längd är eller om resan korsar en landgräns.

När tåglinjen är kortare än 15 mil gäller de regler som finns i lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Om tågresan blir mer än 20 minuter försenad har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset. Vid 40 minuters försening gäller 75 procent, och blir du mer än 60 minuter försenad har du istället rätt att få tillbaka hela biljettpriset.

– Om din resa kan antas bli mer än 20 minuter försenad har du rätt att kräva ersättning om du själv har valt att boka något annat transportsätt för att ta dig fram, till exempel en taxi, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Det finns dock ett maxtak för hur mycket pengar du kan få tillbaka. Det ligger på en fyrtiondels prisbasbelopp – vilket är 1 470 kronor för 2025.

Detta gäller vid längre tågresor

Om tåglinjen är längre än 15 mil eller korsar en landgräns gäller en EU-förordning som reglerar tågpassagerares rättigheter.

– Blir ett tåg inställt, då ska du i första hand få ett val av tågbolaget mellan att få din biljett återbetalad eller att bli ombokad så att du kommer fram så snart som möjligt. Eller att du blir ombokad så att du kommer fram vid en annan tidpunkt som passar dig, säger Henric Jonsson.

Om man väljer att omboka resan kan man även ha rätt till ersättning i form av en återbetalning av biljettpriset, beroende på hur försenad du blir till slutdestinationen.

– Blir du mellan en till två timmar försenad kan du ha rätt att få tillbaka 25 procent av biljettpriset, och blir du mer än två timmar försenad så kan du ha rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset.

Håll kontakten med tågbolaget

Det är en god idé att hålla skriftlig kontakt med tågbolaget, så att det enkelt går att uppvisa vilka krav du har ställt och vad tågbolaget har svarat, menar Henric Jonsson.

– Om ärendet inte skulle lösa sig med tågbolaget kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Hör den juridiska expertens tips samt andra regler som gäller för din tågresa i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.