Resenärer sitter vid tågstation framför skylt med ”Inställt tåg”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trots att vi idag åker mer tåg än någonsin, gör vi det på en järnväg som inte mår bra. Se SVT:s djupdykning i vems fel det egentligen är – och vad som behöver göras för att få den på rätt spår igen. Foto: Anders Wiklund/TT

I fokus: Därför krisar den svenska järnvägen

Publicerad

Svenskarna åker i dag tåg som aldrig förr, men vi gör det på en järnväg som är gammal och sliten.

Förseningarna blir bara fler och fler och kostnaderna för det eftersatta järnvägsunderhållet har vuxit till 91 miljarder kronor. En summa som bara fortsätter att stiga.

Hur hamnade vi egentligen här – och går den svenska järnvägen att rädda?

Den svenska järnvägen har genomgått många faser. Från att vara en grundpelare i det moderna Sveriges framväxt, till att bli så gott som utdömd när bilen slår igenom.

Men så kommer 90-talet. Det nya X2000 lanseras och På spåret slår tittarrekord. Plötsligt var tåget hett igen.

I dag åker vi tåg som aldrig förr. Men vi gör det på ett slitet järnvägsnät som är på bristningsgränsen.

Det riskerar att få långtgående konsekvenser.

– Med tiden så finns det en risk att resenärer tappar förtroendet och slutar resa med tåget. Då kan det ta väldigt lång tid att vinna tillbaka det förtroendet, säger Carl-William Palmqvist, docent i järnvägsteknik vid Lunds universitet.

Se SVT:s djupdykning i hur svensk järnväg egentligen mår – och vad som behöver göras för att få den på rätt spår igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.