En av landets största bostads-sajter har i år ökat sin trafik med drygt 20 procent. Utsikterna att göra en god affär tror man är en av förklaringarna.
– Priserna har stigit i princip oavbrutet sedan 90-talet, sen ser vi också att det kommer allt fler medier som handlar om bostäder och för det tredje så är det en teknikutveckling som gör det lättare att surfa på bostäder via mobilen, säger Staffan Tell på Hemnet.
Utbudet kan i bland verka lågt, men försäljningar går fort i dag och därför ligger inte annonserna lika länge.
Urbaniseringstrenden är fortfarande stark och på många orter har priserna stigit med mellan 10 och 20 procent.
– Luleå hade den hetaste bostadsmarknaden i Sverige i år så det är inte bara ett Stockholmsfenomen utan det här ser vi över hela landet, fortsättter Staffan Tell.
Av dem som söker en specifik adress på Hemnet är Sankt Eriksgatan i Stockholm den mest sökta, men mest klickat är helt andra saker. Nämligen bilder med udda stajling. Mest klickad är en bild på ett badkar fyllt med paprikor.
– Den fick nästan en halv miljon klick, säger Staffan Tell. Bostadsannonser blir alltmer personliga. Man kanske vågar ha en obäddad säng eller mycket egna böcker framme.
Bostadsletandet är som mest intensivt på kvällen och når sin topp 21:00.
Klickraketerna 2014 – topp 3
1. Paprikahuset, Saltsjöbaden: 452.000 klick
2. Alienhuset, Kalmar: 243.000 klick
3. Lyxvåning Narvavägen, Östermalm: 200.000 klick