Mindre än var tredje bil i riksdagen är en miljöbil visar SVT:s granskning. Foto: SVT Design

Toppolitikerna väljer ofta bort miljöbilar

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen föreslog ett nytt miljöbilspaket i höstbudgeten för att allt fler ska köpa miljöbil. Samtidigt visar SVT:s granskning att både regeringen och riksdagsledamöterna ofta låter bli att köpa egna miljöbilar.

Mindre än var tredje bil som ägs av ministrar och riksdagsledamöter är miljöbilsklassad, enligt fordonskattelagen som riksdagen beslutat om.

81 av riksdagsledamöternas 263 personbilar är miljöbilar och tre av ministrarnas elva personbilar är miljöbilar.

Fokus miljö – #dinröst

– Jag recenserar inte enskilda personer, säger miljöminister Lena Ek (C) till SVT Nyheter.

SVT har också räknat med personbilar som inte är miljöklassade enligt fordonskattelagen men släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer.

Miljöministern äger inte en miljöbil

Miljöminister Ek som har det yttersta ansvaret för klimatfrågan i regeringen äger själv en Volvo V70, årsmodell 2010 som hon köpte 2012. Den är inte miljöklassad enligt fordonsskatten. Enligt Transportstyrelsen släpper den modellen ut 206 gram koldioxid per kilometer om den körs på bensin.

Den går även att köra på etanol. Miljöminister Lena Ek säger till SVT att hon valde bilen främst av familjeskäl.

– För att jag har många barn. Så är det.

Hade det varit någon fördel att du valt en miljöklassad?

– Den här bilen går på svensk etanol. Jag har valt att köpa den, säger hon.

Enligt Transportstyrelsen är koldioxidutsläppen för etanol snarlika utsläppen för bensin vid förbränningen. Den svenska genomsnittsbilen släppte ut 178 gram koldioxid per kilometer 2012, enligt Vägverket. Men etanol är bättre än bensin ur miljösynpunkt eftersom det är förnybart.

Hägglund och Attefall värst

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund och partikollegan Stefan Attefall, civilminister, äger två bilar var. De är regeringens klimatvärstingar om man ser till fordonsmodellernas genomsnittsutsläpp.

Civilminister Stefan Attefall äger bland annat en Chevrolet Trans Sport 3 sedan 2004. Den släpper ut 280 gram koldioxid per kilometer.

”Ska sälja”

Från oktober 2006 till februari 2013 kördes bilen drygt 14 000 mil. Det innebär omkring 39 ton koldioxid i utsläpp vilket motsvarar 39 tur- och returresor för en person som flyger mellan Arlanda och New York.

– Stefan Attefall har nyligen köpt en ny, mer bränslesnål bil, en Volkswagen Sharan eftersom han behöver en rymlig familjebil. Han har ännu inte hunnit sälja Chevroleten men ska göra det, meddelar hans pressekreterare Petra Kjellarson.

Ingen kommentar från Hägglund

Kristdemokraternas partiledare och socialminister Göran Hägglund äger bland annat en BMW 316, årsmodell 1997. Han skaffade bilen i juni 2011. Eftersom modellen är gammal har Transportstyrelsen ingen uppgift om koldioxidutsläpp.

Därför bad vi en oberoende bilkonsult som anlitas bland annat av konsumentverket räkna fram ett ungefärligt värde. Enligt deras beräkning släpper fordonet ut omkring 253 gram koldioxid per kilometer. 

Enligt uppgifter från bilbesiktningen har fordonet körts omkring 1600 mil de senaste två åren. Det innebär omkring fyra ton koldioxidutsläpp. SVT har sökt Göran Hägglund för en kommentar utan att lyckas.

– Det är intensivt med kommundagarna. Den här frågan som gäller bilar ligger inte högst upp i högen, säger Göran Hägglund presschef Johan Ingerö.

Granskningen

Regeringen

3 av 11 personbilar är miljöbilar

Riksdagsledamöterna

81 av 263 personbilar är miljöbilar – 31 procent

Moderaterna: 17 av 97 personbilar är miljöbilar – 18 procent

Folkpartiet: 3 av 18 personbilar är miljöbilar – 17 procent

Centern: 11 av 26 personbilar är miljöbilar – 42 procent

Kristdemokraterna: 7 av 15 personbilar är miljöbilar – 47 procent

Socialdemokraterna: 27 av 81 personbilar är miljöbilar – 33 procent

Miljöpartiet: 10 av 12 personbilar är miljöbilar – 83 procent

Vänsterpartiet: 3 av 5 personbilar är miljöbilar – 60 procent

Sverigedemokraterna: 3 av 9 personbilar är miljöbilar – 33 procent

Så gjorde vi undersökningen

Uppgifterna finns i Transportstyrelsens fordonsregister. SVT har använt fordonsskattens definition av vad som är en miljöbil. SVT har även räknat med personbilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer.

De bilar som var avställda när datakörningen gjordes ingår inte i undersökningen. Inte heller personbilar som är äldre än 30 år.

För äldre bilar där Transportstyrelsen saknar uppgift om koldioxidutsläpp har vi bett konsultbolaget Ynnor räkna fram värden. Ynnor anlitas bland annat av Konsumentverket för att ta fram bilfakta.

Enligt Transportstyrelsen är koldioxidutsläppen för etanol snarlika de för bensin. Det gäller både nya och äldre personbilar som drivs med etanol, enligt Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fokus miljö – #dinröst

Mer i ämnet