I veckan avslöjades hur marknadsföringsföretaget Cambridge analytica, med hjälp av Facebook, fått tillgång till personlig information om cirka 50 miljoner användare. Information som användes bland annat i det amerikanska presidentvalet.
”Behövs förändringar”
Efter avslöjandet rasar debatten om Facebook och den frikostiga insamlingen av användarnas data. Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) säger i Agenda att han välkomnar debatten.
– Min slutsats är att det behövs förändringar, man har inte tagit det ansvar som man måste kunna kräva. I svenska samhället så är vi lite tagna på sängen och yrvakna i det här läget.
Peter Eriksson utesluter inte att det krävs lagändringar. Han hänvisar också till EU:s nya dataskyddsförordning som ska träda i kraft 25 maj.
– Ja, det behövs nya regler. Vi får en ny viktig lag, den nya dataskyddslagen som skärper integritetsfrågorna väsentligt. Den stärker vår maktkontroll över informationen. Idag är man i stor utsträckning ägd av Facebook.
Inte förberedda för ny lag
Ett av problemen har beskrivits som att användare själva godkänner att till exempel Facebook får använda våra uppgifter, ofta genom evighetslånga kontrakt som få orkar läsa innan de klickar okej.
– Med dataskyddsförordningen så kan man begära att få gå ur. Och man ska också göra det mer lättillgängligt och begripligt. Men dit har vi inte kommit ännu, varken lagstiftningen i Sverige eller Facebook eller andra plattformar har inte riktigt tagit fram konceptet som krävs – trots att nya dataskyddslagen kommer att vara på plats om bara någon månad.
Vad har ni för regler i regeringen?
– Vi har inga särskilda regler i regeringen. Förutom att viktigt och konfidentiell information ska man ju inte lägga ut.
Men att chatta i Messenger till exempel?
– Det finns inga formella regler, som jag känner till.