Mobiltelefoner kan bli billigare att reparera

Uppdaterad
Publicerad

Idag är det ofta en dyr affär när en mobiltelefon går sönder. Men tillverkare av mobiltelefoner kan snart bli tvingade att underlätta lagning och få produkterna att hålla längre.  Det är en del av flera förslag som EU nu arbetar med. Målet är att det ska bli lag inom några år.

Mobilreparatören Jens Malmberg står i ett köpcentrum och arbetar. Han berättar att många som kommer med en trasig mobil ångrar sig när de får veta vad det kostar.

– Vi hade en kund som ville laga skärmen på sin nya mobil, just det skulle kosta 5 000 kronor. Det var en mobil i den lite finare klassen om man säger så.

Framförallt är det reservdelar, som nya skärmar, som kostar. Enligt Jens Malmberg har vissa tillverkare lagt in en spärr så att det ska bli svårare att använda lite billigare kopior.

–Skärmen blir trögare, vi har inte lyckats komma på hur de gör det.

EU vill sätta press

Men om EU får igenom en ny lagstiftning för hållbarare ekonomi kan det innebära att tillverkare av bland annat mobiltelefoner måste se till att de håller längre och blir lättare att reparera.

Arba Kokalari är EU-parlamentariker för Moderaterna och sitter i utskottet för inre marknad, som jobbar med de här frågorna. Enligt henne är oenigheten stor inom EU-parlamentet.

–Alla är överens om att vi behöver ställa om vi till grönare handel, konflikten handlar om hur vi ska göra det, säger hon.

–En falang vill stoppa konsumtion och en falang vill att vi ska konsumera hållbart.

EU-kommissionen ska förbereda lagförslag som parlamentet senare ska godkänna. Ny lagstiftning om grönare konsumtion kommer tidigast vara på plats inom ett par år.

I videon hör du mobilreparatören Jens Malmberg berätta om hur länge en mobil håller, hur du kan få den att hålla längre och varför det kan bli så dyrt att reparera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.