Totalt rapporterades 6.737 störningar in till Hyresgästföreningen. Med störningar avses saker som ligger utanför den fysiska miljön i tvättstugan – som buller och bråk med grannar. Hyresgästföreningen bedömer att ungefär tio procent av ärendena var konflikter mellan grannar.
2015 visade en undersökning gjord av opinionsinstitutet Skop att var sjätte hyresgäst hade hamnat i bråk i tvättstugan. De vanligaste orsakerna var stulna pass, slarvig rengöring och ludd i torktumlaren, skrev Hem & Hyra.
Dålig städning
Johanna Lundmark har arbetat som rådgivare på Hyresgästföreningen i tre år, och tar emot anmälningar från medlemmar som anser att hyresvärden inte tar problemen på allvar. De flesta samtalen handlar om dålig städning och att grannar inkräktar på ens tvättid.
En del hyresgäster störs också av buller från tvättstugan. Det händer att grannar smiter ned till tvättstugan och tvättar utanför de specificerade tiderna om elen är påslagen. Andra hyresgäster hör av sig för att de inte gillar en viss tvättmedelslukt eller klagar på att det finns djurhår i maskinerna.
Johanna Lundmark har också fått samtal om att personer har bosatt sig i tvättstugan.
– Men det hör absolut inte till vanligheterna.
Vill låsa om sig
Nuförtiden byter allt fler hyresvärdar ut sina tvättmaskiner mot mer miljövänliga apparater, och ofta är de nyare maskinerna långsammare.
– Då kanske man inte hinner få allt tvättat och torrt under sin tvättid. Det är ett problem.
Många gånger minskar konflikterna när hyresvärden installerar ett automatiskt bokningssystem, som gör att man får vara ensam i tvättstugan.
– Då kan ingen obehörig komma in under den bokade tvättiden. Man vill gärna kunna stänga och låsa efter sig.