På tisdagen meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att de nationella proven i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen ställs in under vårterminen.
– Den huvudsakliga anledningen till att vi ställer in är det läge vi befinner oss i, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och pekar bland annat på att man på grund av de effekter som pandemin har inte kan garantera att elever får den undervisning som krävs för att kunna genomföra nationella proven.
Enligt David Rosenlund som är lektor i historiedidaktik med inritning mot bedömningmed på Malmö universitet kan det här föra med sig både positiva och negativa konsekvenser för eleverna.
– Det positiva kan vara att lärarna får mer tid att bedriva undervisning istället för att lägga tid på att förbereda sig inför och sedan genomföra de nationella proven.
Risk att betygen blir högre
– Samtidigt finns det en risk för att betygen blir högre än vad de blivit om proven genomförts. Det är definitivt en negativ faktor, säger David Rosenlund.
Som exempel tar han att två elever i olika skolor men med samma kunskap skulle kunna få olika betyg. Något som i ett senare skede skulle kunna påverka elevens möjlighet att komma in på det gymnasieprogram eller utbildning den vill.
Se David Rosenlund förklara vad inställda nationella prov för med sig för konsekvenser i spelaren.