Företaget möttes av stor kritik efter sin kampanj ”Netto noll klimatavtryck”. Kritiken ledde bland annat till att Konsumentverket valde att stämma Arla för vilseledande marknadsföring och under tisdagen inleds rättegången, rapporterar Ekot.
Slutar klimatkompensera
Nu väljer Arla att sluta klimatkompensera helt. Ett beslut som mötts av kritik från bland annat Naturskyddsföreningen som menar att det signalerar att man klimatkompenserat av fel anledning.
– Jag tror att man skjuter sig själv i foten när man blir så här överentusiastisk och börjar ge sken av att man har löst problem som man faktiskt inte har löst. Klimatpåverkan finns ju kvar i produktionen, säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.
Blev ”Årets bluff”
I januari tilldelades den påstått klimatneutrala mjölken den mindre smickrande utmärkelsen ”Årets bluff”. Bakom utnämningen låg konsumentorganisationen Äkta vara, som ansåg att det är omöjligt att göra mjölkframställning helt klimatneutral.
”Jättetråkigt”, kommenterade Arla kritiken då.