Det är matematik i klass 4 på Gustav Vasaskolan i Vallentuna. Eleverna sitter i små grupper och klurar på matematiska frågor. De jobbar intensivt och de två lärarna och en extra resurs går runt och hjälper till. Att just de här eleverna ska få sina första betyg tidigare än andra skolbarn i Sverige är de medvetna om.
– Det är bra för att man då vet hur man ligger till. Men man kan bli lite skakig och nervös, säger Engla Andersson Vederlöv.
Hur då nervös?
– Man kanske inte känner sig peppad och inte känner sig bra.
Svalt intresse bland skolorna
Läraren Martin Larsson tror på projektet med tidiga betyg och säger att hans kolleger gör det också.
– Det blir ännu tydligare för eleverna vad som förväntas av dem. Och för deras vårdnadshavare. Och vi kollegor pratar mycket mer om bedömning nu, på en helt annan nivå, säger han.
Inför risken att köras över av en riksdagsmajoritet 2015 och tvingas införa betyg i fyran så valde regeringen att enas med alliansen om att införa betyg på försök, i max 100 skolor. Men intresset för att delta har inte varit stort. Bara elva skolor deltar och bara en enda kommunal grundskola – Gustav Vasaskolan i Vallentuna. Och rektorn är besviken.
– Jag tycker att det är jättetråkigt och jag blev förvånad när jag förstod att det var så få. Men jag ville ändå att vi skulle vara med för jag tror att det här innebär en kompetenshöjning för våra lärare, säger Gunilla Jåfs.
Blir svårt att dra slutsatser
Försöket ska pågå till 2021, och skolor kan anmäla sig fram till i vår för att delta nästa läsår. Men enligt Skolverket har inga fler skolor ännu anmält intresse. Redan när försöket presenterades påpekade kritiker mot tidiga betyg att det, även med 100 skolor, blir svårt att dra slutsatser av försöket. Och facit så här långt gör knappast saken bättre.
Utbildningsminister Gustav Fridolin konstaterar att intresset inte varit stort men han vill inte dra några andra slutsatser av försöket så här långt.
– Det är viktigt att det bygger på frivillighet. Vi kommer att kunna göra ett forskningsfölje på de här skolorna och jämföra med skolor som gör andra typer av utvecklingsarbeten. Så kan vi se vad som ger mest effekt för eleverna säger Fridolin till SVT Nyheter.
Men barnen på Gustav Vasaskolan är hursomhelst beredda att kämpa och anstränga sig i skolan.
– För mig spelar det ingen roll, säger Oliver Höglund. Jag skulle ändå jobba även om jag inte fick betyg.
Milanah Jabbar svarar kort och koncist på frågan vad hon skulle göra om hon inte får godkänt:
– Då får jag träna för att bli bättre!