Halvnakna kvinnor i allt från reklam om herrkläder till motorsågar, underkläder för män, klockor och kaffe får många att reagera.
Varje år görs ungefär 500 anmälningar till reklamombudsmannen i Sverige, och en stor del av dem, cirka 45 procent handlar om könsdiskriminerande reklam. I Europa är motsvarande siffra bara cirka 10 procent, vilket innebär att Sverige är det land i Europa som anmäler flest reklamfilmer och annonser för att vara könsdiskriminerande.
Kräver lagändring
Men trots att så många anmäler händer ingenting på marknaden, det menar kritiker. Och nu kräver socialdemokratiska S-kvinnor en lagändring.
– Om man säger att det här inte är acceptabelt i samhället, då tycker vi att det behövs en lagstiftning där man har möjlighet att dela ut vite eller någon sorts av sanktionssystem, säger Carina Ohlsson, förbundsordförande för S-kvinnorna, till SVT.
En person som också upprörs över sexistisk reklam är Erik Karlsson Landén som tidigare jobbade i reklambranschen. Han tröttnade på att kunder på reklambyrån gång på gång ville marknadsföra sina produkter med hjälp av en kvinna. Han startade bloggen ”sälj grej med tjej” för att uppmärksamma problemet. Bloggen har snabbt blivit hyllad i sociala medier.
– Det upprörande är skillnaden mellan män och kvinnor. Kanske båda objektifieras, men när det kommer till män använder de produkten i fråga, medan när det handlar om kvinnorna i dessa bilder så är det ofta att de bara ska komplettera en produkt genom att vara kvinna, säger Erik Lindén till SVT.
Fällning resulterar inte i sanktioner
I dag är det reklamombudsmannen, utsedd av reklambranschen själv, som prövar om svensk reklam följer internationella regler. Men om reklamen fälls finns inga ekonomiska sanktioner.
– Blir man fälld hos oss finns det egentligen inga andra sanktioner än att vi publicerar besluten, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.
Men hon tycker att denna sorts självreglering fungerar bra och att det inte behövs någon annan inblandning.
”Vi brukar säga att sanktionen är name and shame, eller den massmediala skampålen” och Elisabeth Trotzig menar att det handlar om en långsam strukturförändring som är på gång.
Men Carina Ohlsson (S) anser inte att branschen klarar av att självsanera sig:
– Man har ju lämnat över det till marknaden själva att sanera och eftersom det hela tiden dyker upp nya fall så känns det inte som om man klarar av det uppdraget helt enkelt.