Transportarbetareförbundet höll under onsdagskvällen ett extrainsatt styrelsemöte där de diskuterade frågan om de ryska fartygen som fortsätter att komma till Sverige.
– Från och med den första maj slutar vi att hantera ryska fartyg, säger Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth till SVT.
Transportarbetareförbundets medlemmar arbetar i en stor del av Sveriges hamnar och blockaden kommer att omfatta ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg.
– Styrelsen var helt överens om detta. Men vi anser fortfarande att det här borde hanteras av Sveriges regering och EU samordnat, säger Tommy Wreeth.
Sveriges regering har tidigare sagt att det är just inom EU beslutet bör fattas.
– Jag förstår att det är komplicerat. Samtidigt tycker jag att det är en samvetsfråga, man skickar vapen till Ukraina men fortsätter handla varor av Ryssland. Jag tycker man borde kunna komma fram till en gemensam blockad inom EU, säger Tommy Wreeth.
Kan påverka svensk industri
Sedan tidigare har Svenska Hamnarbetarförbundet infört en liknande blockad som började gälla i måndags. När nu även Transportarbetareförbundet från och med den första maj slutar att hantera ryska fartyg kan det få stora konsekvenser.
– Jag hoppas det leder till att Sveriges regering ökar trycket på EU och att det kommer fram ett samordnat beslut om att sluta lossa ryska fartyg i EU:s hamnar, säger Tommy Wreeth.
SVT har tidigare avslöjat att det de senaste åren kommit omkring 170 ryskflaggade fartyg med varor till Sverige och inte 12 som regeringen hävdat.
Beslutet kan enligt Transportarbetareförbundet innebära att det blir brist på vissa varor och riskerar också att påverka svensk industri.
– Det är därför vi lägger det en månad bort så att företagen har en möjlighet att hitta andra leverantörer än ryska, säger Tommy Wreeth.