Varje år skadas 1.900 cyklister svårt. Men det är inte huvudet som är mest utsatt. Huvudskador står för endast 10 procent av skadorna medan arm- och benskador står för hela 80 procent av de svåra cykelskadorna.
Statistik som Folksam tagit fram visar att cykelolyckor är vanligare än bilolyckor i svenska tätorter. Många cyklister skadas vid krock med motorfordon, men allra vanligast är singelolyckor och cyklar som kör ihop med varandra.
Axelskador dominerar
-Inom bilområdet har det skett stora framsteg de senaste 15 åren, det ser vi i statistiken. Men inom cykelområdet ökar olyckorna, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam till SVT.
Det som dominerar är axelskador, som står för hälften av alla skador vid cykelolyckor, därefter är det axlar, handleder och höfter som får ta de hårdaste smällarna. Det räcker alltså inte bara med hjälm om man vill ha ett fullgott skydd.
Stötdämpande material
En speciell cykeljacka och cykelbyxor, som man kan bygga in stötdämpande material i, behövs om man cyklar mycket, anser Maria Krafft. Sådana skyddskläder används redan av de som cyklar mountainbike.
-Det är många som cyklar nu och vi ser att det går i allt högre tempo. Att åka med kroppen rätt i asfalten får sådana konsekvenser. Skyddskläder är ett sätt att mildra det, säger Maria Krafft.
Fakta: Svåra cykelskador
Fördelningen av cykel-motorfordonsolyckor som lett till mer än 1% medicinsk invaliditet.
Huvud/ansikte: 10%
Nacke: 6 %
Arm: 50%
Ben: 29%
Rygg: 4%
Bröst/buk: 1%
Personskador vid singelolyckor på cykel som lett till medicinsk invaliditet mellan 1998-2010.
Huvud/ansikte: 40
Arm: 234
Ben: 116
Rygg: 20
Nacke: 18
Bröst/buk
Källa: Folksam