Pirls är en internationell studie som undersöker läsförmåga och attityder till läsning. Studien vänder sig till elever i årskurs 4 och genomförs vart femte år.
Den senaste undersökningen som nu presenteras genomfördes 2021 och är särskilt intressant eftersom den genomfördes under pandemin. Sverige valde då, till skillnad från många andra länder, att hålla skolorna öppna för de yngre eleverna.
Resultatkurvan viker nedåt
Resultatet från 2021 visar att de svenska eleverna fick 544 poäng, vilket är den näst lägsta svenska poängen sedan Pirls startade.
Rapporten visar också att skillnaderna i läsförståelse i årskurs 4 ökar mellan elevgrupper och mellan skolor. De elever som har försämrat sina resultat är framför allt socioekonomiskt resurssvaga elever. Samtidigt ligger elever från socioekonomiskt resursstarka hem kvar på samma resultat som 2016.
– En förklaring som vi ser till de svenska resultaten handlar om demografiska förändringar, då antalet elever som inte talar svenska i hemmet har ökat, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
– Pirls 2021 visar att elevers socioekonomiska bakgrund och vilken skola eleven går i har stor betydelse för läsförståelsen.
Bättre än många andra länder
Trots detta klarar sig Sverige relativt väl i en internationell jämförelse. De flesta länder som gjorde testet även 2016 har nämligen ett sämre resultat 2021.
Endast fyra länder/regioner har ett signifikant bättre resultat än Sverige: Singapore, Hongkong, Ryssland och England. Sverige hör till en “näst bäst-grupp”, med bland andra Finland, Danmark och Norge.
– Pandemin är en trolig förklaring till att många länder har försämrat resultaten i Pirls 2021, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
I den här undersökningen har alla elever för första gången gjort provet digitalt. Enbart läsning på skärm har testats, till skillnad från tidigare Pirls då även läsförmåga på papper har undersökts.
Fakta: Svenska elevers prestation i Pirls
Sverige har deltagit i Pirls fyra gånger, 2001, 2006, 2011 och 2016. Fram till 2011 försämrades resultaten, därefter vände det upp. 2016 låg fjärdeklassarnas läsnivå på den bästa nivån sedan 2001, då Sverige presterade som bäst.
2021 fick de svenska eleverna 544 poäng, vilket motsvarar 17 poäng över genomsnittet inom EU/OECD. Jämfört med Pirls 2016 så sjunker det svenska resultatet med 12 poäng.
Källa: Skolverket