– Det är ett väldigt allvarligt läge där ladorna är tomma och vi ska överleva sommaren, säger Skubla.
Det väntar en tuff sommar för landets taxiföretagare. Under normala år bygger de flesta i branschen upp en buffert inför sommaren då körningarna är betydligt färre. Det gäller inte minst då körningarna av äldre, funktionshindrade och skolbarn till största delen försvinner sommartid. Efter att under våren redan tappat mellan 80 och 90 procent av intäkterna kommer sommaren därför innebära stora ekonomiska påfrestningar för många av Sveriges 7 500 taxiföretag.
– Det handlar om att kunna försörja sin familj, det handlar om mat på bordet, säger Skubla som tillägger att många företagare gjort vad de kunnat för att hålla sina firmor vid liv under, exempelvis genom att inteckna hus och lägenheter eller genom att låna pengar av vänner och bekanta.
Men det fungerar inte hur länge som helst och många företag riskerar därför att inte överleva sommaren.
– Mot hösten så kommer vi säkert få se en hel del personliga tragedier.
Regeringsstöd ingen hjälp
Under våren har regeringen presenterat en mängd olika stödpaket för näringsliv och företagare, bland annat ett omställningsstöd där staten står för en del av bolagets fasta kostnader. Men taxi är en bransch med många små enskilda firmor där lön, till skillnad från aktiebolag, inte räknas som en fast kostnad.
Taxiförbundet skulle hellre vilja ha ett omsättningsstöd, det vill säga en ersättning för förlorade intäkter. Förbundet har också uppvaktat regeringen, däribland finansminister Magdalena Andersson, men hittills utan resultat. Claudio Skubla hoppas att regeringen återkommer med nya åtgärder. Men det är bråttom.
– Jag hoppas verkligen inte att de tar semester utan arbetar aktivt för att få till en bra lösning så att taxibranschen kan överleva sommaren, säger han.
Landsbygden drabbas värst
Skulle många taxiföretag gå omkull är det, som så ofta, landsbygden som drabbas hårdast. Enligt Skubla så vet man av erfarenhet att nedlagda taxiföretag utanför storstadsområdena sällan ersätts, vilket slår hårt mot samhällservicen, inte minst för äldre och funktiionshindrade.
– Då får gamla mormor ta svarttaxi istället, säger Claudio Skubla.