När resultaten från senaste Pisa-mätningen kom i december i fjol hade Sveriges elever förbättrat sina resultat jämfört med tre år tidigare.
Men förbättringen har ifrågasatts, utifrån hur urvalet till mätningen 2018 gjordes.
Andelen elever som exkluderades från att skriva testen i Sverige var drygt 11 procent, jämfört med gränsen som egentligen går vid fem procent.
OECD kallar i sin granskning Sveriges resultat för acceptabla, med tanke på att Sverige tagit emot många invandrar- och flyktingungdomar som inte hunnit lära sig svenska.
Exkluderats
Enligt OECD:s beräkningar är det uppskattade antalet elever som exkluderades från testerna i Pisa 2018 på grund av språket, jämförbart med det uppskattade antalet elever som potentiellt kunde bli exkluderade på grund av språket.
OECD poängterar dock i sin rapport att sifferunderlaget inte är exakt när det gäller hur många elever som exkluderats just på grund av de inte kan tillräckligt mycket svenska. På grund av dataskyddsförordningen har det inte funnits officiella siffror som gjort att man mer exakt kunnat beräkna hur många immigranter eller flyktingar som erhållit mindre än ett års svenska. I stället är det en uppskattning som bygger på diverse antaganden.
Fakta: Detta är Pisa
Pisa (Programme for International Student Assessment) är en internationell studie som mäter 15-åringars förmågor i läsning, matematik och naturvetenskap. Den genomförs vart tredje år, och resultaten presenteras med ett års fördröjning.
Pisa drivs av den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD. Nationellt ansvarig är Skolverket. Sveriges kostnad för att delta i Pisa är cirka 14,4 miljoner kronor per treårscykel.
I Pisa 2018 deltog drygt 5 500 elever i Sverige, fördelade på 223 skolor. Den stora majoriteten av de svenska eleverna, 96 procent, gick i årskurs 9 när de skrev proven. Eftersom det alltid är 15-åringar som testas är det årskullen född 2002 som svarade i Pisa 2018.
Totalt svarade cirka 600 000 elever i 79 länder eller regioner på frågorna i Pisa 2018. Elevgruppen representerar hela 32 miljoner elever.
Källor: OECD och Skolverket.