Flera butikskedjor vittnar om att Folkhälsomyndighetens avrådan från stora fester och evenemang återspeglas i försäljningen inför halloween.
Efterfrågan på produkter som används vid stora fester har minskat samtidigt som försäljningen av halloweendekorationer för hemmet har ökat.
– Vår företagsförsäljning har gått ner väldigt mycket. De stora festerna minskar, men hemmafesterna ökar, säger Patrick Bruna som är chef för franchise-verksamheten på företaget Party Land.
Fler pyntar hemma
På Buttericks syns samma trend. Företaget har i år ökat sin försäljning av dekorationer i form av gravstenar och skelett med 40 procent jämfört med förra året.
– Jag tror att fler kommer att pynta upp sina hus i år, säger Stina Petrini, som är chef för marknad och affärsutveckling på Buttericks.
Även företaget Partykungen har märkt av utvecklingen och menar att man i år försöker att inspirera sina kunder att fira halloween på ett ansvarsfullt sätt med den närmaste familjen.
– Vi ser att fler väljer att fira i sitt hem i stället för på stan, vilket inte minst syns på försäljningen av Halloweendekorationer som fullständigt exploderat i år, säger företagets vd Joel Svensson.
Heltäckande masker
När det kommer till maskeradkostymer ser Partykungen att kunderna nu i större utsträckning vill ha heltäckande masker, men man vet inte om detta kan ses som en effekt av coronapandemin eller inte.
På Buttericks ser man en minskad försäljning av kostymer, men menar att en trend för i år är ansiktsmasker och smink för att exempelvis måla blod.