Bara några mil från Karlskronas kust passerar fartyg med tiotusentals kubikmeter rysk olja ombord och allt oftare är de i dåligt skick.
– De här fartygen är äldre och sämre. Vi ser en ökad risk för oljeutsläpp i Östersjön. Gamla oljefartyg i undermåligt skick nära vår kust är oroväckande, säger Peter Ryman.
En rapport från det globala analysföretaget S&P visar att Ryssland byggt upp en skuggflotta med över 400 fartyg. Syftet är att frakta olja till länder långt bort, en följd av sanktionerna som gjort att EU inte längre köper lika mycket olja av Ryssland.
– Det här är medaljens baksida. Sanktionerna är bra men det här är ett stort problem, säger Peter Ryman.
Beredskapen ses över
Data från Helsingforskommissionen, HELCOM, visar att risken för en oljeolycka till följd av kollision mellan två fartyg i Östersjön är som störst i närheten av län som Blekinge, Skåne och Gotland.
– En sådan händelse skulle vara förödande för Blekinge och leda till konsekvenser under många år framöver. Det skulle ta tid och kräva enorma resurser, säger Peter Ryman.
Därför stärker nu Länsstyrelsen i Blekinge sin beredskap och kommer inom kort att söka medel från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
– Vi behöver mer utrustning och utbildning för att kunna hantera olja på stränder. Tillsammans måste vi vara väl förberedda för att kunna prioritera insatser i de mest sårbara områdena längs vår kust, säger Peter Ryman.