Hur ska man motionera för att få så bra som möjliga studieresultat? Det försöker man nu studera.

Oklar koppling mellan träning och inlärning – unik studie reder ut

Uppdaterad
Publicerad

Ska pulsen upp till max innan mattelektionen, eller är det en kvarts promenad två gånger om dagen som förbättrar inlärningsförmågan? De frågorna ska en tvärvetenskaplig studie vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm nu ge svar på.

– Just nu pågår många initiativ i skolan för att öka den fysiska aktiviteten, och det är självklart bra för hälsan. Men vi behöver också veta mer kring vilka slag aktiviteter som bäst främjar tankeförmågor som minne och psykisk hälsa, säger Gisela Nyberg, doktor i folkhälsa.

Forskarna vill uppnå hjärnhälsa hos elever, en kombination av kognitiv förmåga och psykisk hälsa. I studiens första del har 1 142 sjundeklassare från 37 skolor i Mälardalen undersökts. Gisela Nyberg har samlat in data om bland annat barnens matvanor, sömn, stress, rörelsevanor, längd och vikt. Även blodprov har analyserats och så har eleverna genomgått kognitiva tester. 

Blodförsörjning i hjärnan detaljstuderas

I del två som inleds hösten 2020 används datan för att återskapa en lektionssituation i labbmiljö och utifrån den detaljstudera hur blodförsörjningen i hjärnan påverkas av olika rörelsemönster och hur det i sin tur påverkar tankeförmågan. I del tre utformas vetenskapligt förankrade aktiviteter som ska passa skolans vardag.

– Forskningsprojektet kan förhoppningsvis erbjuda kunskap om vilka aktivitetsmönster som är gynnsamma för hälsa och lärande, och vad skolor behöver göra – till exempel när det gäller ansvarsfrågor, ledarskapsfrågor och miljömässiga frågor – för att få till stånd en meningsfull fysisk aktivitet för elever, säger Håkan Larsson, docent i pedagogik. 

Företag vill använda kunskapen i produktutveckling

Forskarnas ambition är att inte skapa ett projekt med ett slut, utan ett förhållningssätt som genomsyrar verksamheten. Genom att samarbeta med näringslivet ska kunskapen ligga till grund när företag utvecklar sina produkter. Till exempel vill ett byggföretag veta hur rörelse främjas när de bygger skolor och ett möbelföretag ta fram inredning som tillåter barn att röra på sig. Genom samarbetena ska kunskapen nå fler. Däremot bidrar företagen inte med några pengar. Studien finansieras i huvudsak genom KK-stiftelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.