”För att hänga med slutade vi omedelbart sälja fler fysiska presentkort och hyrde in ännu mer kundtjänsttimmar”, berättar Henrik Ravn, vd på Gogift A/S. Foto: Christine Olsson/TT

Pandemihaveri för presentkortsföretaget – nu ber danske chefen om ursäkt

Uppdaterad
Publicerad

Covid-19 och julruschen sänkte presentkortföretaget Gogift – som under en period tvingades stänga av sina telefoner. På nätet rasar kunderna, samtidigt som den danske chefen nu ber om ursäkt.

”På grund av rådande situation kring covid-19 upplever vi full fart på vår e-handel med extraordinärt många förfrågningar och vi har därför längre svars- och behandlingstider på samtliga ärenden.”

Det meddelandet är det första kunderna som går in på Gogifts sajt möts av.

Problemen har gjort kunder rasande och på nätet vittnar många om att de drabbats av problem när de ska lösa ut presentkort som de fått i julklapp.

På Konsumentverket har man hittills fått in ett fåtal ärenden om Gogift.

– Men med tanke på företagets omdömen på Trustpilot så kan man ju anta att både samtal och anmälningar kommer att öka, även till oss, säger Sara Lindmark, presskontakt på Konsumentverket.

”Blev överrumplade”

Henrik Ravn är chef på Gogift A/S, som är ett danskt bolag. Han beskriver hur de anställda togs fullständigt på sängen – i december växte företaget med 270 procent jämfört med förra året. Samtidigt har flera anställda blivit sjuka.

– Vi har bedrivit verksamhet i snart 20 år och har aldrig upplevt någonting i närheten av det här. Vi hade anställt en hel del extra personal till kundtjänst men jag måste erkänna att vi blev överrumplade, säger han och fortsätter:

– För att hänga med slutade vi omedelbart sälja fler fysiska presentkort och hyrde in ännu mer kundtjänsttimmar. Så småningom insåg vi att vi var tvungna att stänga telefonerna för att hinna med att svara på allt via e-post.

Gick det här inte att förutse?

Som jag nämnde tidigare så hade vi inte föreställt oss det här ens i vår vildaste fantasi. Men det verkar som att covid-19 på allvar har fått folk att välja presentkort samt handla extra mycket online den här julen.

”Är fruktansvärt ledsna”

Många kunder är upprörda – vad vill ni säga till dem?

– Vi är fruktansvärt ledsna över situationen. Vårt framgångskriterium är alltid att leverera i tid och ge våra kunder ett snabbt svar om de behöver oss så vi tar ansvar och kan bara be kraftigt om ursäkt.

Planerar ni att kompensera kunderna?

– Om det finns kunder som inte har fått vad de skulle eller blivit lidande på något annat sätt så ser vi alltid till att vi hittar en tillfredsställande lösning för kunden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.