Vissa skulle kunna komma från en dinosaurie, andra från en struts. Få – knappt några – av de påskägg som finns till försäljning har storleksmässigt några likheter med de ägg vi äter till frukostbordet. Men enligt Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, blir inte påskäggen längre större.
– Och i stället för att man koncentrerar sig på innehållet så har ägget i sig fått en större betydelse som förpackning. Det finns vackra plåtägg som ser ut som Fabergéägg, säger hon och nämner att äggen numera säljs i alla typer av butiker.
I en hobby- och materialbutik i centrala Stockholm finns påskägg i massor. Här finner vi mycket riktigt även plåtägg. Men de flesta är av papp, med traditionella motiv som påskharar, men även ett alternativt med en robot ligger i hyllorna.
– Vi säljer mycket av allt, alla är jättepopulära, intygar butiksbiträdet Henric Hallgren.
Och vad stoppar vi då i våra ägg? Antagligen en hel del lösgodis. För godisgrossisten Candyking är nämligen påsken den enskilt största försäljningsperioden, uppger affärsutvecklaren Henrik Jacobson. Förutom choklad- och dragéägg ökar också försäljningen av godissorten stekta ägg.
Ägg av det lyxigare slaget
- Den ryska juveleraren Carl Fabergé (1846-1920) gjorde 57 ägg till den ryska tsarfamiljen som en påskgåva.
- Men några vanliga påskägg är det inte tal om. Äggen bekläddes med guld och smyckades med bland annat diamanter, juveler och safirer.
- Nyligen köpte en man ett gyllene ägg för 90.000 dollar, som han tänkte ta i sär och sälja delarna av. Som tur var googlade han ”ägg” och namnet som var ingraverat på den klocka som fanns i ägget. Det visade sig vara ett förlorat Fabergéägg, till ett uppskattat värde av 214 miljoner kronor.