Statliga bolaget Swedavia, som ansvarar för de flesta flygplatser i Sverige, valde i slutet av april att pausa vissa delar av Arlandas utbyggnad med anledning av coronakrisen. Swedavia räknar med en avsevärt lägre trafikvolym framöver, varför de kapacitetsbrister som en utbyggnad skulle åtgärda inte längre är lika tidskritiska och därför läggs på is.
– Det finns inget behov för det, säger presschefen Robert Pletzin som betonar att beslutet var rent marknadsmässigt och att projektet kan återupptas om trafikutvecklingen förändras.
Men, i samband med att regeringen i förra veckan presenterade ett statligt stöd till flygbolaget SAS uppstod dock en viss förvirring kring huruvida regeringen hade kommit överens om att stoppa planerna. Detta bland annat efter att Miljöpartiet klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt uppgivit att partiet godkänt stödmiljarderna till SAS under villkor att Arlandas utbyggnad stoppades, något som förnekades av näringsminister Ibrahim Baylan.
”Har förtroende för Swedavia”
Detta har fått Moderaterna att ta initiativ till en markering mot regeringen i finansutskottet, ett så kallat tillkännagivande. Enligt partiets ekonomiskpolitiske talesperson, Elisabeth Svantesson, har partiet också stöd av de övriga borgerliga partierna och Sverigedemokraterna inför att tillkännagivandet läggs fram i riksdagen för omröstning på tisdag.
– En majoritet av riksdagens partier kommer att slå fast att Arlandas utveckling och utbyggnad inte ska stoppas av politiska beslut – och det har regeringen att rätta sig efter, säger hon.
Näringsminister Ibrahim Baylan säger i en skriftlig kommentar till SVT Nyheter att det är Swedavia som ansvarar för om investeringar ska ske i lägre takt eller ställas in.
– Regeringen har förtroende för bolagets ledning och delar deras bedömning, säger han.