Flera hundratals resenärer har de senaste dagarna skickat synpunkter till SL om SD:s tågreklam. Även justitiekanslern har tagit emot över 20 anmälningar – oftast gällande hets mot folkgrupp.
– Den starkaste kundsynpunkten vi har fått i det här sammanhanget är att vi inte borde tillåta den här typen av politisk reklam och att vi borde ha stoppat SD, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.
– Men SL, eller trafikförvaltningen, måste som myndighet behandla alla politiska partier likvärdigt. Det betyder att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor, säger han.
Twitter omfattas ej
Sedan 1988 är reklam för politiska partier tillåtet i kollektivtrafiken – så länge budskapen inte strider mot svensk lag. SD:s valkampanjer har dock vid flera tillfällen anmälts både till SL och till justitiekansler – oftast för hets mot folkgrupp.
I det här fallet ses tågreklamen inte som hets mot folkgrupp, säger justitiekanslern Mari Heidenborg, som är ansvarig för att pröva hurvida politisk reklam följer svensk lag. Anledningen är att endast SD loggan syns och att den inte innehåller brottsligt innehåll, säger hon.
– Däremot, när det gäller SD:s Twitter-inlägg, som många också har nämnt i anmälningarna, så kan det vara så att innehållet anses som hets mot folkgrupp. Det är dock inget vi prövar, då social medier inte omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen. Det måste en allmän åklagare titta på, säger hon.
Hör SL och Justitiekanslern om anmälningarna mot SD:s reklam i videon ovan.