Trafikverket använder befintlig teknik i moderna bilder för att övervaka de svenska vägarna. Foto: Christine Olsson/TT arkiv

Privatbilar hjälper Trafikverket att hålla koll på halkan

Uppdaterad
Publicerad

Genom att använda teknik som finns i moderna bilar samlar Trafikverket in en stor mängd information som kan användas för att öka säkerheten och framkomligheten på våra vägar. 900 bilar ingår i försöket och det ska bli fler.

– På så sätt vet vi var vi ska sätta in halkbekämpningsåtgärder först, säger Olof Johansson, programchef på Trafikverket.

Sverige är stort och det är inte helt enkelt att övervaka vinterväglaget på de 10 000 mil statlig väg som Trafikverket ansvarar för. Myndigheten har tidigare använt väderdata i kombination med ett tiotal specialutrustade bilar som mäter bromssträckan i stickprov. Men det ger en ofullständig bild av vägnätet och var åtgärder som till exempel sandning och plogning ska sättas in.

Nu testar Trafikverket en ny metod som går ut på att helt enkelt utnyttja den teknik som redan finns i moderna personbilar, taxibilar och bussar. De samlar in friktionsdata som skickas automatiskt till Trafikverket.

”Bilarna är som stora datorer”

– Man kan säga att bilarna är som stora datorer med sensorer. Genom att samla in information från exempelvis bilarnas antisladdsystem eller bromssystem så kan man helt enkelt få information om väglaget, förklarar Olof Johansson som är programchef för Trafikverkets digitalisering av transportsystemet.

900 bilar ingår i testet men antalet ökar successivt vartefter de tre upphandlade aktörerna får in fler fordon.

Redan nu har den nya halkövervakningsmetoden ökat antalet mätpunkter från cirka hundra till över en miljon – dagligen.

– Genom att ha många mätpunkter i systemet kan vi se vilka sträckor som det är extra halt på. På så sätt vet vi var vi ska sätta in halkbekämpningsåtgärder först.

Varna andra

Förhoppningen är att bilarnas teknik även ska kunna användas för att i realtid varna andra fordon i framtiden.

– Ja om ett fordon känner av att det är lite isigt på vägen skulle det kunna varna fordonet bakom. På samma sätt skulle man kunna varna ambulans, polis och brandkår som kör med blåljus så att de kan ta det lugnare på hala sträckor.

Finns det inte en risk att folk kommer känna sig övervakade om ni samlar in data från deras bilar?

– Fordonen samlar redan idag in en massa data och den data som vi får från fordonstillverkaren är anonymiserad sådet är ingen risk, säger Olof Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.