ARN, Allmänna reklamationsnämnden har granskat sex fall där bedragare har lurat sig in på folks nätbanker genom att lura till sig deras Bank-id genom att till exempel ringa och utge sig för att vara från banken eller från polisen. Ofta har bedragarna sagt att de ska stoppa ett pågående bedrägeri.
I vissa fall har bedragaren förmått kontohavaren att använda sitt mobila Bank-id till att identifiera sig mot banken, vilket har möjliggjort för bedragaren att logga in på kontohavarens internetbank och olovligen föra över pengar.
Avslog krav på hundratusentals kronor
I några av fallen förmådde bedragaren kontohavaren att lämna ut svarskoder från en bankdosa.
– Alla fall måste prövas individuellt. Vår bedömning är att vid ett av de sex fall vi prövat har personen agerat oansvarigt och lämnat ut sina koder, säger Britta Ahnmé Kågerman chef ARN.
I ett av dessa ärenden ansåg nämnden att kontohavarens agerande var särskilt klandervärt och avslog därför hans krav på ersättning med 120 000 kronor.
I övriga ärenden kom nämnden fram till att även om kontohavaren har varit oaktsam så ska bankerna ersätta för de obehöriga uttagen, utöver 12 000 kronor, som kan liknas vid en slags lagstadgad självrisk.
”Förmodligen inte tillräckliga”
Bedrägerier med Bank-id har blivit allt vanligare och har i många fall slagit hårt mot privatpersoner, eftersom bankerna i regel inte ersätter förlorade pengarna då kunden anses ha hjälpt bedragarna.
Dagens besked från ARN kan alltså ses som ett genomslag för de kunder som har blivit lurade av bedragare men sedan fått nobben av banken. ARN hoppas nu att säkerheten ses över.
– Bankernas säkerhetssystem är förmodligen inte tillräckliga och jag vet att bankerna kan göra otroligt mycket när systemen inte funkar, så det är något man hoppas på, säger Britta Ahnmé Kågerman.
Nordea ska analysera
Nordea, banken med flest kunder bland de avgjorda fallen, anser att det är bra att ARN har prövat fallen.
– Nu måste vi analysera och sätta oss in i Allmänna reklamationsnämndens beslut. Vi vill göra det grundligt och vara noggranna i den processen, så det är i dagsläget för tidigt att för oss att uttala oss mer kring ARN:s beslut, säger Magnus Nelin kommunikationschef Nordea Sverige.
Är Bank-id säkert?
– Absolut, det är ett väldigt bra system men det handlar ju om att inte lämna ut koder eller logga in personer som man inte vet vilka de är. Då kommer det också fortsätta vara ett bra system, säger Magnus Nelin.