Fastighetsmäklartjänster, luriga abonnemangsfällor och budgivning står i fokus i årets konsumentrapport. Enligt rapporten är bostadsmarknaden en av de 10 mest problematiska områdena att vara konsument på. I topp på listan som krångligaste marknad hamnar telekombranschen.
Per Bolund föreslår utifrån rapporten ett utökat tillsynsmandat för Fastighetsmäklarinspektionen, så att det även omfattar mäklarföretag och inte bara enskilda mäklare, vilket i dag är fallet.
– Det tror vi kommer att kunna ge bättre förutsättningar för en helhetssyn och också kunna stärka konsumentskyddet på marknaden, säger Per Bolund.
LÄS MER: SVT Dold granskar mäklare – lockpriser och skuggbud
Stärkt budget
Samma inspektion har enligt tidigare besked från regeringen fått en stärkt budget, med tre miljoner kronor i år och sex miljoner kronor per år därefter.
– Att köpa och sälja bostad är den största affär de flesta gör i livet och ofta vet man inte vad som ingår i mäklarens ansvar, vilket ansvar man har själv så för en tryggare konsumentvardag behövs oberoende information, säger konsumentombudsman Cecilia Tisell.
LÄS MER: Bostadsmarknaden skjuter i höjden
Lockpriser inte ovanligt
Budgivningen är något som konsumenter upplever som problematiskt. Falska bud och lockpriser är inte ovanligt.
– Vi föreslår en mer transparent budgivning där alla budgivare måste identifiera sig och alla ska kunna se vilka som budar, säger Cecilia Tisell, och tillägger:
– Lockpriser måste vi komma bort från, det gör att folk går på visningar till bostäder som aldrig skulle kunna bli aktuella för deras budget.
LÄS MER: Så ser bostadsmarknaden ut i våra grannländer
Abonnemangsfällor lurar konsumenter
En annan fråga som Konsumentverket lyfter fram i sin rapport är problemet med så kallade abonnemangsfällor. På nätet är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som senare visar sig leda till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.
– Det är lätt att falla i en abonnemangsfälla och många drabbas. De förlorar pengar och i förlängningen sjunker förtroendet för näthandel, säger Cecilia Tisell.
LÄS MER: Konsumentministern: ”Ingå inga avtal på telefon”
Konsumentombudsmannens förslag är att stötta konsumenter genom information och varningar.
– Vi tycker att det ska finnas krav på skriftlig bekräftelse när man ingår avtal på telefon, säger hon.
LÄS MER: SVT granskar telefonförsäljare – partier backar från åtgärder
De tio mest problematiska marknaderna
De här marknaderna är mest problematiska för konsumenter i Sverige 2017, enligt Konsumentverkets bedömning.
1. Telekommunikationstjänster (tv-abonnemang, fast telefoni, mobiltelefoni och internet)
2. Försäkringar (person/familj, villa/hem och fordonsförsäkringar)
3. Bank- och finanstjänster (investering/pension, privatlån/kreditkort, lönekonto och bolån)
4. Tågresor
5. Hantverkare
6. Juridiska tjänster (till exempel vid skilsmässa, bouppteckning, skattefrågor, ekonomiska tvister, rättsliga processer och liknande)
7. Bilverksäder
8 Fastighetsmäklare
9. El
10. Kläder och skor