Köttprodukter är ursprungsmärkta i butiker, men den regeln gäller inte för restauranger. Uppgörelsen om ursprungsmärkning av kött är något som finns med i Januariöverenskommelsen.
– För svenska konsumenter är det här ett av de viktigaste skälen till de val man gör när man handlar i butik och de val man skulle vilja göra när man ska äta på restaurang, säger Jennie Nilsson (S) landsbygdsminister.
Ser svårigheter
Restaurangbranschens arbetsgivarorganisation Visita ser svårigheter med obligatorisk ursprungsinformation av kött.
– Information till konsumenter är bra men restauranger får ibland kött av annat ursprung än det beställda, då tvingas de trycka om menyer, skriva om information på hemsidor vilket är tidskrävande och orimligt, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.
Konsumenten viktigast
Men landsbygdsministern menar att konsumenternas rätt att veta var det kött eller den fågel de köper kommer ifrån är något som väger tyngre.
– Poängen med det här är att konsumenterna ska kunna göra informerade val där man själv väljer vilka kvaliteter man vill ha av det man handlar, sedan är det upp till restaurangerna att välja om de vill tillgodomöta konsumenternas krav, säger Jennie Nilsson (S).