I onsdags kom beskedet från flygbolaget Nextjet om att ställa in sina betalningar och ansöka om konkurs. Det innebär att flera flyglinjer ställs in, med stora konsekvenser för flera orter.
Trafikverket och regeringen har suttit i krismöten för att hitta en lösning, så som ersättningsflyg. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har varit i kontakt med drabbade kommuner och Trafikverket för nödsamtal.
– Det är ytterst allvarligt när ett flygbolag går i konkurs. Då blir det orter som blir utan förbindelser, säger han vid en pressträff i Rosenbad.
Trafikverket inleder upphandling
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon inleder med att säga att man i dag påbörjar upphandlingen av flygtrafiken på de linjer som drabbats av Nextjets och som omfattats av allmän trafikplikt.
Hon nämner specifikt Arvidsjaur och Gällivare där upphandeln påbörjats.
– Där räknar vi med en preliminär trafikstart den 15 september, säger hon.
– Det är beroende på regelverket att det blir på detta sätt.
För andra orter som Hemavan, Vilhelmina och Lycksele har myndigheter rätt att tillämpa ”nödförfarande”. Då direktfördelar man flyg och myndigheter letar efter bolag som kan vara intresserad av att uppta det så snart som möjligt.
Buss eller taxi kan ersätta
Lena Erixon tillägger att man under tiden tittar på hur man kan samarbeta med regional kollektivtrafik för att komplettera trafik för att få folk till flygplatser som håller öppet.
– Det här kan innebära att vi får ersätta med buss eller taxi, som är avropsstyrd och det är bara under en kortare period tills vi får flyget på plats igen, säger hon.
Även andra delar av regional trafik ska bidra, exempelvis SJ som ska förlänga tåg på nattvagnar.
– På detta sätt hoppas vi kunna säkerställa att vi får fungerande trafik direkt på en del av de här orterna, att vi kan lindra konsekvenserna, och att vi på sikt kan få en väl fungerande flygtrafik, säger Erixon.
Kritik från M
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, håller med om att läget är allvarligt och säger att det kan vara rimligt med en översyn av hur ansvaret för fungerande flyg i dag ser ut. Men hon är också kritisk mot hur regeringen i bred bemärkelse behandlar flygtrafik i Sverige.
– Det är tråkigt med en regering som faktiskt lägger mer tid på hur man ska göra det svårare att flyga, än på hur man ska hjälpa fllk att ta sig fram, säger hon.
Som exempel nämner hon flygskatten och diskussioner om att stänga flygplatser. Hon medger samtidigt att just Nextjet dragits med skulder under lång tid, men framhåller ändå att det finns ett allmänt problem.
– I det större perspektivet så är det viktigt att vi långsiktigt säkrar att människor har möjlighet att ta sig fram med flyg, säger hon.