Bakom reklamen står skönhetskliniken Akademikliniken, och deras kampanj har mötts av kritik. På ett och ett halvt dygn har 114 anmälningar inkommit till Reklamombudsmannen. En ovanligt hög siffra menar Peter Knutsson, som är reklamombudsman.
– Normalt får vi in en till tre per ärende. Många upplever reklamen som stötande, säger han till SVT.
Kritiken har bland annat drivits av influeraren och författaren Flora Wiström, som på sina sociala medier har uppmanat sina följare att anmäla annonserna.
Svarar på kritiken
Akademikliniken har i ett skriftligt uttalande försvarat sin kampanj och säger att den är noga genomtänkt.
”Vi på Akademikliniken vill inte vara med och skapa några ideal eller cementera en viss ”look”. Även budskapet är noga genomtänkt. Vi ville minimera risken att någon uppfattar vår kommunikation som att det är fel på deras kropp. I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till dom som redan idag överväger en förändring.”
Se mer om den omtalade reklamkampanjen i spelaren ovan.