En delad bild med två sektioner. Till vänster är en neutral bakgrund, och till höger syns en vägg med tre affischer uppsatta. Affischerna har en röd färgpalett och verkar innehålla text och grafik, men texten är inte läsbar i detta format.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
114 anmälningar har kommit in till Reklamombudsmannen på bara ett och ett halvt dygn för en reklam för skönhetsingrepp. Hör reklamombudsmannen i klippet. Foto: Alma Hogenäs / SVT

Reklam för skönhetsoperationer irriterar – över 100 anmälningar

Uppdaterad
Publicerad

”Ser du tuttar vart du än tittar?” Frågan är en del av en reklamkampanj för skönhetsoperationer som annonseras i Stockholms tunnelbana.

Bakom reklamen står skönhetskliniken Akademikliniken, och deras kampanj har mötts av kritik. På ett och ett halvt dygn har 114 anmälningar inkommit till Reklamombudsmannen. En ovanligt hög siffra menar Peter Knutsson, som är reklamombudsman.

– Normalt får vi in en till tre per ärende. Många upplever reklamen som stötande, säger han till SVT.

Kritiken har bland annat drivits av influeraren och författaren Flora Wiström, som på sina sociala medier har uppmanat sina följare att anmäla annonserna.

Svarar på kritiken

Akademikliniken har i ett skriftligt uttalande försvarat sin kampanj och säger att den är noga genomtänkt.

”Vi på Akademikliniken vill inte vara med och skapa några ideal eller cementera en viss ”look”. Även budskapet är noga genomtänkt. Vi ville minimera risken att någon uppfattar vår kommunikation som att det är fel på deras kropp. I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till dom som redan idag överväger en förändring.”

Se mer om den omtalade reklamkampanjen i spelaren ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.