Enligt branschorganisationen SCR Svensk Campings årliga bokningsundersökning blir 2017 en rekordsommar för de svenska campingplatserna. Drygt hälften av organisationens medlemmar får fler bokningar jämfört med sommaren 2016, och ytterligare 40 procent beskriver läget som oförändrat. Resultatet är det mest positiva sedan undersökningen började göras för sju år sedan.
– Det är fullständigt strålande så klart. Det har varit flera år nu med väldigt bra resultat, säger Lars Isacson, vd för SCR Svensk Camping.
LÄS MER: Här är svenskarnas semestermåsten
Husbilstrenden
Lars Isacson tror att ökningen beror på den uppåtgående trenden där fler och fler skaffar husbil.
– Det är en kundgrupp som inte campar normalt, många av dem har tidigare åkt på båtsemester. Du rör dig snabbare än med husvagn och du kan ta dig in i städerna enklare även om du bor på camping. Husbilstrenden gör också att säsongen förlängts, säger han.
En ny generation campingbesökare har också börjat ställa högre krav på vilka aktiviteter som ska finns tillgängliga på campingplatserna. Under de senaste tre åren har 1,5 miljarder kronor investerats i konferenscentrum, temaparker och servicehus, uppger SCR Svensk Camping.
– Man vill ha roligare saker för barnen, eller guidade turer för de vuxna. Campingplatserna blir mer temapark-betonade. Sen ställer kunderna högre krav på att kunna boka på nätet, och på maten. Det räcker inte med korv och bröd längre, säger Lars Isacson.
LÄS MER: 35:e sommaren på samma camping
Priserna stiger
Ann-Charlotte Ekensten driver Campingbloggen sedan fem år tillbaka, och besöker 8-10 campingar om året. Hon beskriver hur turisterna delats i två läger kring campingplatsernas utveckling.
– Dels har du de som vill ha enkla campingar och inte betala för mycket. Sen finns det som kallas för ”glamping”, de som tycker att det är viktigt att det finns en schysst restaurang, ett spa i närheten och service hela tiden. Själv är jag Svensson-campare, jag tycker man tappar tjusningen när det blir för avancerat, säger hon.
Med den höjda standarden har också priserna gått upp och tillgängligheten blivit mindre, menar Ann-Charlotte Ekensten.
– Det uppfattas som ett billigt sätt att semestra, men många tycker att det blivit dyrt. Det spontana i att campa har också försvunnit när det blivit så populärt. Det förstör grejen för många, det här med att ”bara stanna till” har försvunnit, säger hon.
LÄS MER: De lämnade Holland – nu driver de camping i Småland