Svenskarnas utlandsresande har mer än fördubblats sedan 90-talet, visar forskning från Chalmers i Göteborg och Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm. Numera flyger svensken utomlands i genomsnitt en gång om året.
På väg mot rekord
Det är en utveckling som inte ser ut att hejda sig – tvärt om. När sommaren 2017 går mot sitt slut räknar resebranschen med att slå rekord i sålda flygstolar.
– Vi har tio procent fler bokningar i år jämfört med förra sommaren, som var en rekordsommar. Jag tror inte någonsin att svenskarna har rest så mycket som de gör nu, säger Michael Kapil, marknadschef på Ticket, som är Nordens största försäljare av privatresor.
LÄS MER: SAS slår passagerarrekord
Släpper ut lika mycket som alla bilar i Sverige
Samtidigt visar forskning att flyget står för en inte oansenlig del av utsläppen i den rika delen av världen.
– Utsläppen från svenskarnas utlandsflygande är lika stort som från svenskarnas totala bilkörande, säger Jörgen Larsson, som forskar på flygets klimatpåverkan vid Chalmers i Göteborg.
LÄS MER: Lösningen för klimatet
”Sluta flyga ger mest klimatnytta”
Vad kan man själv göra för att minska utsläppen?
– Ja, man kan göra som operasångerskan Malena Ernman och bestämma sig för att sluta flyga helt – eftersom klimathotet är så superallvarligt som det är. Eller så är man lite mindre radikal och begränsar det lite grann. Det är en av de handlingar som ger allra mest klimatnytta, säger Jörgen Larsson.
Han fortsätter:
– Problemet är ju det att det inte är tillräckligt många som är villiga att begränsa sitt flygande på egen hand. Så därför behövs politiska beslut som ger utsläppsminskningar. Men där har också individen ett stort ansvar, för politikerna gör ingenting om det inte finns ett tryck från allmänheten.
Flygskatten inte tillräcklig
Till hösten planerar regeringen att lägga fram ett förslag på beskattning av flygresor. Men det räcker inte till, menar Jörgen Larsson.
– Det skulle dämpa efterfrågan något, men den föreslagna skatten är väldigt låg vilket ger en låg klimatnytta. Om man skulle införa lika kraftiga skatter som vi har på till exempel bensin och diesel skulle nyttan bli större.
LÄS MER: Klimatet förändras snabbare
Vilka andra styrmedel skulle kunna vara effektiva?
– Det skulle kunna vara så enkelt som att införa lagar om klimatinformation på annonser för flygresor, eller krav på biobränsle. Men det räcker inte som enskild åtgärd.
Hur mycket skulle teknikutvecklingen kunna hjälpa till för att minska utsläppen i framtiden?
– Det sker ingen radikal teknisk utveckling inom flygbranschen på samma sätt som inom exempelvis bilbraschen. För att flyget ska bli hållbart behövs det rejäla minskningar och helt ny teknik. Men det är inget vi ser kommer slå igenom på bred front de närmaste decennierna, så vi kommer att behöva begränsa utsläppsnivåerna, säger Jörgen Larsson.
LÄS MER: Rekordsiffror för flygbolagen