– Jag blir arg och ledsen för jag tycker inte det har gått rätt till. Jag tycker inte att man som konsument och kund har haft några rättigheter och att man hamnar i kläm.
Cecilia Häller betalade drygt 28 000 kronor för kryssningen som hon bokade redan i slutet av 2019. Hon lovades full återbetalning när resan ställdes in förra våren men problemet är att resebolaget hon hade bokat med hann inleda en rekonstruktion vilket gör att majoriteten av hennes pengar brinner inne.
Resebranschen har ända sedan förra våren efterlyst riktade pengar till företag som har svårt att betala sina kunder för inställda resor under pandemin. Men det är först nu, ett år senare som pengarna till företagen kommer.
60 researrangörer i konkurs
För Cecilia Häller kommer hjälpen från staten för sent. Och det gäller många resebolag som har drabbats av pandemin, konstaterar branschföreningen SRF. Över 60 researrangörer har gått i konkurs sedan mars förra året, tre gånger så mycket som samma period året innan.
– Hade det här stödet kommit tidigare så hade det räddat ett stort antal företag, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.
Max sju dagars väntan
Enligt konsumentreglerna ska resenärer inte behöva vänta mer än sju dagar på återbetalning för inställda flyg. För Cecilia Häller har det gått ett år från dess att hennes resa ställdes in. I dagarna fick hon tillbaka 40 procent av de 28 000 kronorna hon hade lagt ut för resan av en domstol eftersom resan omfattas av ett så kallat ackord.
Varken Allmänna reklamationsnämnden eller Kronofogden har kunnat hjälpa henne utan resten av pengarna kommer hon aldrig få se igen – så länge hon inte driver saken vidare rättsligt, på egen hand.
– Det känns för riskfyllt. Det kommer ju ta tid att spara ihop de där pengarna igen. Jag menar det är inte lite pengar vi går miste om.