SVT har talat med de största privata vårdapparna och flera regioner som har egna tjänster för digitala vårdbesök. Och bilden är samstämmig: en rekordartad ökning av antalet ärenden. Doktor.se ser en 50-procentig ökning av det totala antalet ärenden och Min Doktor talar om en fördubbling av ärenden för hosta och halsont.
– Eftersom man inte vill ha in folk som inte absolut behöver gå till vårdcentralen, så blir det extra tryck just nu, säger Daniel Persson, innovationschef på Min Doktor.
”En fördubbling”
Den största privata aktören, KRY, som precis öppnat upp för andra vårdgivare att kostnadsfritt använda sig av sin plattform, ser en ökad efterfrågan för alla typer av symptom.
– I Europa pratar vi om en fördubbling. Den stora ökningen är i den äldre ålderskategorin, den patientgruppen som i de här tiderna kanske inte ska gå till sin fysiska vårdenhet, säger bolagets medicinska utvecklingschef Johan Flodin.
18 av landets 21 regioner har egna vårdappar för digitala patientmöten. Region Stockholms Alltid Öppet har mer än fördubblat sina videomöten sen februari. I Region Dalarnas vårdtjänst har man de senaste två veckorna fördubblat antalet tillgängliga läkartider online.
– Personal som är hemma med väldigt lindriga symptom och skulle kunna jobba, fast inte får jobba, kan jobba, säger Region Dalarnas chefläkare Roger Larsson till SVT.
”Normen är nu digitala besök”
I Region Jönköping snabbutbildar man personalen på vårdcentralerna och har helt tänkt om vad gäller läkarbesök på äldreboenden.
– Normen är nu digitala besök där istället för tvärtom. Utom där det verkligen krävs fysisk undersökningen, berättar Ulf Österstad, verksamhetschef för regionens vårdapp Bra Liv nära.
Patrik Sundström på SKR är övertygad om att den digitala resan som nu snabbas på i vården ger bestående effekter.
– Vi kommer att komma ut efter det här med mycket större erfarenhet och trygghet i att arbeta på nya sätt med stöd av smart teknik. Det här kommer att bidra till att vi ökar hastigheten i förnyelsen av offentlig sektor.