Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Foto: TT

Johansson: Inskränkning av strejkrätten behövs

Uppdaterad
Publicerad

Strejkrätten måste troligen inskränkas. Den slutsatsen kommer överraskande socialdemokratiska arbetsmarknadsministern Ylva Johansson fram till. Orsaken är den långa striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals företaget som driver containerhamnen i Göteborg.

Det är nästan ett halvår sedan parterna i den nu lågintensiva konflikten i Göteborgs hamn talade med varandra. På ena sidan företaget APM Terminals och på andra sidan Hamnarbetarförbundet.

Striden gäller villkoren för hamnarbetarna på containerhamnen i Göteborg och om förbundet ska få teckna ett eget kollektivavtal. Något APM Terminals säger nej till eftersom bolaget redan tecknat ett sådant med Transportarbetarförbundet.

– Det är problemet med den svenska modellen. Man tillåter strejker och blockader inom ett avtal som är existerande mellan ett fackförbund och ett företag. Det går inte. Då har vi ingen trygghet och då kan man egentligen säga att ett kollektivavtal inte är så mycket värt, säger Henrik Kristensen vd för APM Terminals i Göteborg.

”Troligen behövs ny lagstiftning”

I dag pågår inga konfliktåtgärder från någon part i hamnen. Men under de senaste 18 månaderna har de konfliktåtgärderna duggat tätt. Hamnarbetarförbundet har gått i strejk och lagt blockader mot arbetsgivaren, exempelvis övertidsblockad, ett flertal tillfällen. APM Terminals har svarat med olika typer av lockouter. Medlingsinstitutet kopplades in men misslyckades lösa situationen.

Näringslivsföreträdare vittnar nu om att företag inte litar på hamnen och istället väljer andra alternativ.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) säger så här om Hamnarbetarförbundets sätt att agera:

– Man har hittat ett fönster här, där man kunnat agera.

Därför säger hon nu att det troligen behövs en ny lagstiftning för att inskränka rätten att strejka för att tvinga fram ytterligare ett kollektivavtal utöver ett som redan finns på en arbetsplats.

– Den svenska modellen fungerar inte som det var tänkt i det här fallet och det är därför jag är beredd att gå så långt som med lagstiftning i ett ärende som för oss socialdemokrater naturligtvis är väldigt känsligt, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Välkomnas av Moderaterna

Från Hamnarbetarförbundet är man kritisk och varnar för att näringslivet utnyttjar konflikten för att pressa regeringen att införa lagstiftning som är negativ för arbetstagarna.

– APM Terminals har fungerat som en spjutspets. Näringslivet har velat ha den här lagstiftningen länge, där det är möjligt för en arbetsgivare att hänvisa till att det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Man vill ha den öppningen till avtalsshopping, möjligheten att byta till ett billigare avtal och en mer medgörlig facklig motpart, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot Hamnarbetarförbundet.

Moderaterna välkomnar däremot regeringens planer. Däremot tycker man att det går för långsamt. Regeringens utredare är klar 31 maj och sen följs det av den normala lagstiftningsprocessen som kan ta omkring två år. Moderaterna vill istället ha ny lagstiftning på plats redan innan valet nästa år.

– Hamnproblemen är jättestora. Det skadar Göteborgs hamn och transporterna för svenska företag. Då menar vi att det här måste lösas så snart som det bara går och vi utesluter inte att fortsatt agera i riksdagen med de instrument vi har, säger moderaternas näringspolitiska talesperson Lars Hjälmered.

Kommer det att bli en ny lagstiftning före valet?

– Vi jobbar på i den takt som går att göra, men jag tror inte att det är realistiskt att tro att man kan ha en ny lagstiftning på plats, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.