– Se vad som hände i går kväll i Sverige. Sverige! Vem hade kunnat tro det? De tog in en massa människor, och fick fler problem än de trodde var möjligt.
Uttalandet från amerikanske presidenten Donald Trump i februari orsakade en smärre twitterstorm och Svenska institutet blev nedringt av internationella medier som ville fråga om migrationen.
I själva verket hade inget särskilt hänt ”last night in Sweden”. Men uttalandet orsakade ändå en debatt om bilden av Sverige och en lång rad artiklar i tidningar som New York Times, Washington Post och Independent.
TV: Trumps världskända ”last night in Sweden”-uttalande
Var tionde artikel om Last night in Sweden
Hittills i år har Sverige nämnts i drygt 1,2 miljoner artiklar i engelskspråkiga medier. Det visar en rapport från analysföretaget Meltwater. Av dem hade drygt 110.000 – alltså nästan var tionde – utgångspunkt i just Trumps uttalande.
– Det har varit extremt mycket rapportering i USA om Trump och uttalandet, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater.
Enligt rapporten omnämns Sverige på ett positivt sätt i omkring 13 procent av artiklarna och negativt i 16 procent. I majoriteten av artiklarna, 71 procent, bedöms tonen som neutral.
– I det som vi bedömer som negativt märks framförallt terrordådet i Stockholm i april och en del av rapporteringen om ”last night in Sweden” där integrationsproblematik lyfts till följd av uttalandet, säger Sophie Hedestad.
LÄS MER: Trumps Sverige-referens ledde till Twitterfest
Göteborg = Volvo
Många av artiklarna om Sverige fokuserar på det svenska näringslivet och Sverige beskrivs som ett bra land för start up-företag.
– Vi ser mer och mer artiklar om Stockholm och om företag med sin bas där. Bland annat Klarna, Spotify och HM. Då är det i huvudsak positiv rapportering. I artiklar kring Göteborg dominerar Volvo. I internationell rapportering så kan man säga att Göteborg är Volvo.
En tudelad bild
I artiklar där tredje största staden Malmö nämns så är fokuset snarare flyktingmottagande och integration. Malmö får ofta vara exempel när internationella medier skriver om Sverige och problem med segregation, säger Sophie Hedestad.
– Den internationella bilden av Sverige är verkligen en tudelad bild. Dels det otroligt positiva, ett hippt land, duktiga på tech, och på att starta upp bolag. Och dels den andra delen, last night in Sweden och debatten om migration och segregation.