Piratkopiorna blir allt mer avancerade, men det finns några knep man kan ta till för att avslöja bluffen. Foto: TT

Så avslöjar du en piratkopia

Uppdaterad
Publicerad

På många semesterorter kryllar det av piratkopior. Här är några knep man kan ta till för att avslöja bluffen.

Piratkopiorna blir allt mer avancerade, men det finns några knep man kan ta till för att avslöja bluffen.

– Man har försökt med äkthetsintyg och svårare designer, men varumärken kopieras ändå. Den starkaste signalen för att en vara är kopierad är priset. Kostar en produkt en tiondel av vad den ska kosta är det uppenbart att det är en kopia, säger Mats Urde, docent i varumärkesstrategi vid Lunds universitet.

Kvalitet och magkänsla

Den första varningsklockan är alltså priset. Men om priset ändå känns rimligt då?

– Det blir allt svårare att se skillnad på piratkopior och äkta vara. Men om man känner på kvaliteten och litar på magkänslan kan man i de flesta fall avgöra ändå, säger Suzan Kalinagil, specialist på immaterialrätt och produktsäkerhet vid Tullverket.

Om varan känns plastig eller ser ut att vara slarvigt gjord är det förmodligen alltså en kopia. Kontrollera att insidan är lika välgjord som utsidan eftersom kopior ofta görs utifrån foton där insidan inte syns. Kika också på detaljerna. I en del fall är logotypen och tvättråden felstavade.

Förpackningen

Enligt Konsument Europa är det också viktigt att undersöka förpackningen. Dyra modeprodukter säljs sällan med plastförpackningar och om det är en kopia kan ibland varumärket på förpackningen vara ett annat än det på själva varan.

Inköpsplats

Var du köper varan har också betydelse. Försäljare på marknader och på stranden är sällan pålitliga försäljare av varumärken. Gå in och kika på det äkta varumärkets hemsida och kolla vilka som är auktoriserade återförsäljare, alltså vilka som egentligen har tillstånd att sälja varumärkets produkter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.