Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att möjliggöra ett snabbt byggande av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö.
Trafikverket har föreslagit att snabbtågen ska få en maxhastighet på 250 km i timmen, medan många hade hoppats på en högre hastighet, upp till 320 km i timmen.
Och det är också vad Sverigeförhandlingen föreslår på dagens presskonferens:
Utbyggnaden av spåren ska ske snabbt
– Vi föreslår att höghastighetsjärnvägen byggs för att det ska ta två timmar mellan Stockholm och Göteborg och 2,5 mellan Stockholm och Malmö. Det förutsätter en hastighet på 320 kilometer i timmen, säger Catharina Håkansson Boman från Sverigeförhandlingen.
Hon säger att utbyggnaden av banorna bör ske samtidigt och snabbt och den ska vara klar 2035.
Föreslår lånefinansiering
Kostnaden kommer enligt Trafikverkets beräkningar bli 230 miljarder kronor, säger Catharina Håkansson Boman. Sverigeförhandlingens förslag är att den ska finansieras huvudsakligen med lån.
– Gröna obligationer skulle kunna finansiera en del, säger hon.
Om utbyggnaden tar 35 år skulle den årliga kostnaden för räntor och amorteringar bli 8,5 miljarder kronor och vid 45 år blir kostnaden 7,4 miljarder, enligt Catharina Håkansson Boman.
Inga utfästelser om tidpunkt
Efter presskonferensen svarade Tomas Eneroth på några frågor från SVT:s reporter Fredrik Skillemar. Men han ville inte säga när han tror att att höghastighetsjärnvägarna kan vara klara.
På presskonferensen sade han att regeringen vill bygga de nya stambanorna i den takt som ekonomin tillåter.
– Framöver får vi ta ställning till i vilken takt och ordning.
HG Wessberg från Sverigeförhandlingen sade 31 augusti till TT att Trafikverkets förslag om lägre hastighet oroar honom.
– 250 kilometer i timmen låter väldigt snabbt men när det gäller ändpunktstrafiken är det minuter som gäller. Jag är till exempel ganska skeptiskt till att 250 kilometer i timmen räcker för att konkurrera rejält med inrikesflyget till Malmö, sade han då.