På 1970-talet började snabbmaten ta fart i Sverige. Amerikanska kedjor som McDonald's var på väg in, och svenska Max hade redan etablerat sig i Norrland. Svenska staten hade på den här tiden ett restaurangbolag, Sara, som hade krav på sig att ligga i framkant. De ville storsatsa på det nya fenomenet hamburgare.
Åkte till USA
För att bygga en konkurrenskraftig hamburgerkedja tog det statliga bolaget till ovanliga metoder. Två personer skickades till USA för att ta anställning hos den blivande konkurrenten McDonald's.
– Det var väl under en period av fyra-fem månader de var där, säger Åke Björk, dåvarande chef på Sara.
Utifrån informationen de två personerna skickade hem utvecklade restaurangbolaget sedan hamburgerkedjan Clock. Hamburgerkedjans uppgång och fall skildras nu i dokumentären Clock – Socialist Burgers Inc.
Clock slår igen
När Sverige under 1980-talet började privatisera statliga verksamheter såldes Clock till ett privat företag. Utan statligt stöd och med allt hårdare konkurrens från McDonald's och Burger King fick Clock allt svårare att hävda sig. På 1990-talet började kedjan tappa mark och lades till slut ner.
Se Clock Socialist Burgers Inc. på SVT Play.