Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Experten förklarar: Så blev den svenska chokladkakan frontfiguren i bojkotten mot jätteföretaget Mondelez. Foto: SVT

Så hamnade chokladkakan i centrum när Sverige bojkottade Ryssland

Publicerad

Marabou säljs inte längre ombord på SJ:s tåg och Försvarsmakten och Svenska fotbollsförbundet har också bojkottat chokladtillverkaren. Men hur blev det så här?

Jätteföretaget Mondelez står bakom flera kända varumärken som Oreo, Philadelphia, V6-tuggummi – och svenska Marabou.

När ukrainska myndigheter svartlistade jätten för sina förbindelser med Ryssland blev det hett om öronen för Mondelez – och för just Marabou.

Hör experten om hur chokladkakan blev symbol för bojkotten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.