Transportstyrelsen gjorde känslig information tillgänglig för ej säkerhetskontrollerad personal i utlandet i samband med att myndigheten lagt över driften av bland annat fordon – och körkortsregistret till IBM. Skandalen uppdagades den 6 juli.
LÄS MER: Detta har hänt
”Var rädd om ditt körkort”
Hanteringen av uppgifterna har fått användare på sociala medier att rasa. I ett inlägg som publicerades den 12 oktober 2016 på Transportstyrelsens egen sida skriver de:
Vet du hur du kan skydda dig mot id-kapning och vad du kan göra om du drabbats? Ditt körkort är en id-handling och är därför intressant för identitetstjuvar, som kan använda det för bedrägerier. Var rädd om ditt körkort och tänk alltid på hur du hanterar din personliga information, både fysiskt och digitalt.
LÄS MER: Alla svenska körkortsfoton läckte
Görs till åtlöje av användarna
Nu, efter skandalen, har inlägget börjat spridas på sociala medier och det har genererat både upprörda och hånfulla kommentarer. Flera har påpekat ironin i det drygt nio månader gamla inlägget:
”Och där lyfte Transportstyrelsen ironi till en helt ny dimension.”
”Det är bara att hämta nytt på serbiens ambassad.”
”Vi alla kanske skulle ge motsvarande tips till Transportstyrelsen?”
LÄS MER: Alliansen och SD öppnar för misstroendeförklaring
Inlägget har i skrivande stund 284 kommentarer, och många av dem är ilskna och ifrågasättande:
”Om jag har förstått rätt går det dock bra att göra ”avsteg” från detta så länge man inte informerar andra om det?”
”Jag är rädd om mitt körkort och dess uppgifter, är även ni rädda om detta?”
”Största säkerhetsskandalen i Svensk historia.”
”Hoppas VERKLIGEN alla fattar HUR J***A ALLVARLIGT detta är!!!”
”Förstår att man driver med oss”
Petra Engvall är kommunikatör på Transportstyrelsen och säger att man har sett kommentarerna som finns på Facebooksidan.
– Jag kan förstå att man både driver med oss och är orolig. Vi kan väl inte annat än att konstatera att det inte är konstigt. Det här skapar oro, säger hon.
Kommer ni att svara på kommentarerna?
– Vi har valt att inte svara för det gör vi bara om det är rena frågor, vi använder inte sidan som en kundtjänst utan snarare som en sida för tips.