Så marknadsför Sverige midsommar. Foto: Svenska Institutet

Så säljer Sverige in midsommar till turister

Uppdaterad
Publicerad

I filmen ”Swedish Midsummer for Dummies” presenterar myndigheten Svenska Institutet, den svenska midsommaren.

Den nästan fyra minuter långa filmen som ligger ute på Sveriges officiella hemsida sweden.se, beskriver hur det svenska midsommarfirandet går till.

Bilder på ödelagda gator i centrala Stockholm varvas med nubbe-sång ute på landet, regnskurar och en skola i dansen kring midsommarstången.

–Det finns en stark efterfrågan från våra besökare kring just svenska traditioner. Därför bestämde vi att vi skulle bjuda lite på oss själva och med humor presentera en svensk midsommar, säger Frida Roberts, enhetschef för kommunikationsenheten på Svenska institutet.

Idén kom från Sweden.se redaktionen och har mottagits med positiva reaktioner. Filmen har visats närmare 50.000 gånger på Youtube.

–Bilden av Sverige ur ett utomståendeperspektiv är positivt nyfiken. Med den här filmen tror vi att den bilden kan stärkas ännu mer, säger Frida Roberts.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.