– Vårt krav är 3,5 procents löneökning, och det ligger strax över det märke som övriga fått i år. Men det ska ses mot bakgrund av att våra piloter på SAS har fått en omfattande försämring av villkor och förmåner de senaste åren. Piloterna har fått betydligt större reduktioner än alla andra personalgrupper i SAS. Det har varit rena lönesänkningar och kraftigt försämrad pension. De lönekrav vi har nu är en liten återställning av de förmåner som gått förlorade, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening.
”Piloterna har hjälpt företaget”
Han säger också att piloterna genom att acceptera de försämrade villkoren har hjälpt företaget och medverkat till kostnadsbesparingar i miljardklassen under en svår tid med bristande lönsamhet.
SAS vd Rickard Gustafson säger däremot att piloternas lönekrav motsvarar en kostnadsökning på nästan tio procent.
– Det låter kanske inte så mycket men det innebär i kronor en kostnadsökning på nästan 100 miljoner kronor om året. Det är en nivå som vi inte klarar. Vi vill förstås ge våra duktiga piloter en skälig och rimlig löneutveckling, men den kan inte vara större än för andra yrkesgrupper inom SAS och samhället i stort, säger Rickard Gustafson.
”Pilotlöner avgör inte lönsamhet”
Även när det handlar om hur SAS svenska piloter ligger till lönemässigt jämfört med andra flygbolag så går uppfattningarna isär.
– Våra medlemmar har visserligen höga löner jämfört med andra yrkesgrupper men bland piloter i Europa ligger vi på en väldigt låg nivå. Vi är sämre betalda än i konkurrentbolagen inklusive lågprisbolag. Det beror inte på pilotkostnaderna att SAS lönsamhet inte har varit så lyckad och de är inte avgörande för hur lönsamheten utvecklas, säger Martin Lindgren.
Martin Lindgren menar att det behövs andra och mer omfattande åtgärder för att påverka lönsamheten.
– Det kan röra sig om allt från administration till hur man prissätter sina flygningar, säger han.
Arbetsgivaren säger att ni piloter är högavlönade.
– Arbetsgivaren har gett sig in på en retorik där man försökt utmåla piloter som högavlönade och underarbetande. Men den bild som fanns på 1980-talet av piloter är inte dagens verklighet. Vi beklagar att man genomfört den här kampanjen då det sätter stor stress på våra förtroendevalda och det skadar processen framåt, säger Martin Lindgren.
”Kan inte jämföra löner globalt”
Vd Rickard Gustafson tycker inte att det går att jämföra pilotlöner i olika länder.
– Vi har olika lönelägen i olika delar av världen. Det är olika sociala kostnader, lönetillägg och lönebikostnader. Man kan inte jämföra löner globalt utan måste agera utifrån vad man har för köpkraft i det land där man bor och arbetar och där man betalar sina sociala avgifter och skatt, säger Rickard Gustafson.
– Vi är i en pressad marknad och de flesta av våra konkurrenter har andra förutsättningar än vi har.
”Strejbryteri skadar processen”
Att SAS har flugit ner oorganiserade piloter till Grekland för att flyga hem strandade resenärer menar Martin Lindgren är strejkbryteri.
– Att arbete som skulle utförts av våra medlemmar som är uttagna i konflikt, utförs av någon annan, det är väl egentligen själva definitionen av strejkbryteri. Det är olyckligt och det skadar processen, säger han.
Medan SAS vd menar att SAS håller sig inom regelverket.
– Kan vi hitta smarta lösningar inom regelverket så gör vi det. Hittar vi möjligheter som hjälper våra kunder då gör vi det.
Rickard Gustafson och Martin Lindgren kan dock enas i att de beklagar att SAS kunder och resenärer drabbas av konflikten och att de vill ha en lösning så snabbt som möjligt. Om det blir redan i dag kan ingen av dem svara på.
– Det är naturligtvis beklagligt att våra resenärer inte kommer fram som de ska. Men spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden är ganska enkla: Om två parter inte kommer överens så är det ytterst stridsåtgärder som ska vidtas från den ena parten. Det här är den yttersta konsekvensen av arbetsmarknadskonflikter i Sverige, säger fackordförande Martin Lindgren.
Vd ber resenärer om ursäkt
– Jag ber alla våra passagerare om ursäkt och jag kan bara säga att vi gör allt vi kan för att få en lösning på konflikten så snart som möjligt. Vi har en mängd otroligt duktiga medarbetare som ställer upp och försöker göra det de kan för att hjälpa passagerarna. Men det är sommar och högsäsong och mycket är fullbokat. Så en del kunder blir nog besvikna och tvingas till att få en återbetalning av sin biljett, säger SAS vd Rickard Gustafson.
Hur mycket kostar konflikten för SAS?
– Jag vet faktiskt inte i dag. Det får vi ta när vi är i mål med det här. Men det är klart att vi drabbas ekonomiskt och imagemässigt, säger Rickard Gustafson.