Foto: TT

Så skyddar du dig som konsument på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Många konsumenter får problem med oönskade betaltjänster på nätet.

Marie Tallsäter är en av många konsumenter som har hört av sig till SVT:s konsumentredaktion Plus efter att ha fått oönskade betalningskrav för bilvärderingar på nätet. Hon valde att bestrida både kraven från bilvärderingssajten och inkassokraven som följde. Till slut tystnade kraven.

LÄS MER: Bilvärderingen ledde till estniska hot om domstol

Konsumtion på nätet

– Många tror att det är besvärligt att bestrida, men det är faktiskt inte så komplicerat om man följer råden som finns, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, som har fått hantera många liknande ärenden.

Hon bjuder här på smarta tips på hur du kan tänka när du anlitar tjänster på nätet.

Fyra tips på hur du skyddar dig

1. Är tjänsten är kostnadsfri?

På vissa webbplatser döljs priset genom finstilt text eller utformning som drar din blick till andra delar på sidan än till prisuppgifterna. Gör aldrig en värdering i en pop-up annons eller annons på sociala medier utan att kontrollera företagets webbplats samt avtalsvillkor.

2. Kolla fakta

Ta reda på fakta om företaget, kontaktuppgifter samt i vilket land företaget finns.

3. Vad säger andra?

Ta reda på vad andra konsumenter säger om företaget. Gör en sökning på företagsnamnet i en sökmotor.

4. Dokumentera din beställning

Ta skärmdumpar på varje steg i beställningen eftersom en webbplats eller annons kan ändras snabbt. Då har du bevis om företaget skulle ta betalt för något som du vid beställningen upplevde som gratis.

Läs mer på Konsument Europas hemsida.

Så funkar ångerrätten

När du handlar på distans (exempelvis på nätet eller över telefon) har du 14 dagars lagstadgad ångerätt. Det finns dock ett undantag:

”Ångerrätt gäller inte för avtal som avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts.” (§11.1 i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)

Företag kan hänvisa till att konsumenten avsade sig ångerrätten, till exempel genom att kryssa i en ruta som säger att ångerrätten upphör när tjänsten är utförd, när konsumenten gjorde beställningen.

Men företag är skyldiga att informera om ångerrätten på ett korrekt sätt innan köpet, och för att konsumenten ska kunna avsäga sig sin ångerrätt måste företaget innan beställningen ha gett konsumenten följande information:

  • Information om att man har en ångerrätt och villkoren för ångerrätten
  • Information om den tid man har på sig att ångra köpet
  • Information om hur man ångrar köpet
  • En ångerblankett

Har man inte fått den här informationen kan man ha upp till ett år och 14 dagar på sig att ångra köpet. Ångerfristen börjar gälla när man får informationen om ångerrätten. Om företaget skickar ut informationen i efterhand har man från tillfället man fått informationen om ångerrätten 14 dagar på sig att ångra sig.

Källa: Konsument Europa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet