”Hallå! Vi informerar dig om att du har ett paket på postkontoret. För några dagar sedan valdes du ut i vårt månatliga lotteri för att vinna en Iphone 11 Pro Max, och vi försökte kontakta dig flera gånger”.
Så står det i det mejl som flera svenskar mottagit i dagarna, och som ser ut att komma från Postnord. Mottagaren uppmanas att ”bekräfta sin information” och betala 15 kronor i fraktavgift via en länk i mejlet.
– Vi märkte i går att det var ovanligt många som ringde och ställde frågor om det här. Vi vet dock inte hur många som drabbats, säger Maria Ibsén.
Bluffmejlen har ofta en övertygande utformning. Ett sätt att ta reda på äktheten är att kontrollera avsändaren.
– Kommer ett mejl från oss står det naturligtvis Postnord i avsändaradressen, säger Ibsén.
”Bättre att kontakta oss”
Vilka typer av utskick ska man vara vaksam på?
– Det har förekommit varianter där det står att man inte har betalat tillräckligt med porto. Det är något vi aldrig kontaktar någon om på mejl eller sms. Vi tar inte heller betalt för att lagra paket, och har så klart inga Iphone-lotterier.
– Den enda gången man kan få en uppmaning om att klicka på en länk och betala är om man beställt ett paket från ett land utanför EU och behöver betala tull.
Även om man beställt ett paket gäller det att alltid vara vaksam på avsändare, stavfel, konstig utformning och uppmaningar om att lämna ifrån sig kortnummer, lösenord och bank-id-koder.
– Är man osäker är det alltid bättre att kontakta oss och kolla upp, säger Ibsén.