En skola som lyckas bättre än förväntat är Ferlinskolan i Filipstad Foto: SVT

Salsaverktyg tar hänsyn till olika bakgrundsfaktorer

Uppdaterad
Publicerad

Salsa är ett statistiskt verktyg där skolor kan jämföras utifrån de resultat de gör, men där man också tar hänsyn till olika bakgrundsfaktorer som skolan inte rår på, till exempel föräldrars utbildning, andelen pojkar och hur många nyanlända det finns i klassen.

Och en skola som lyckas bättre än förväntat är Ferlinskolan i Filipstad.

Eftersom det är relativt många elever på skolan med icke-svensk bakgrund, och även många elever som har lågutbildade föräldrar, förväntas ganska blygsamma slutresultat från eleverna i åk 9. Men de slås med råge.

– Vi har faktiskt inte använt det alls, utan sätter förutsättningslöst upp mål vi tycker att våra elever ska klara av. Vi vill inte ta hänsyn till våra elevers förutsättningar utan tror att våra elever ska lyckas, säger Gun Palmqvist, rektor på Ferlinskolan.

Val 2018 – #dinröst

”Elever vet att vi tror på dem”

Enligt Skolverket ska Salsa inte användas för att rangordna skolorna. Istället är det tänkt som en förklaringsmodell varför vissa skolor har svårare att nå de riktigt höga resultaten, och visa på faktorer som har betydelse för skolresultatet.

Men Skolverket konstaterar samtidigt att det finns en risk att siffrorna i Salsa blir en självuppfyllande profetia – om lärarnas förväntningar på pojkar, elever med lågutbildade föräldrar och nyinvandrade elever sjunker. Något personalen på Ferlinskolan bestämt sig för att inte göra.

– Elever vet att vi tror på dem, att de kan fixa det här, säger Malin Larsson, lärare i SO och svenska samt mentor i klass 9 d på Ferlinskolan, och berättar att skolan försöker se elevernas starka och svaga sidor och tidigt sätta in åtgärder, där det behövs.

Alla ska bli sedda

Och både elever, lärare och rektor överens om att den viktigaste faktorn för att skolan ska få ett bra resultat är att alla elever blir sedda.

– Alla lärare hjälper eleverna, vi elever hjälper varandra och man kan alltid fråga om det är något man inte förstår, säger Andela Bogdanovic, som stortrivs på skolan. Trots att hon bara varit i Sverige i 2,5 år och fortfarande har lite problem med språket, har hon godkänt eller mer i alla ämnen och planerar att fortsätta sina studier på det naturvetenskapliga programmet till hösten.

Många fördomar

Klasskompisen Ceren Celik, som kom från Turkiet för ungefär sex år sedan, tror att det finns många fördomar om nyanlända.

– Det är säkert många som tror att vi som har utländsk härkomst ska ha lägre betyg, men så är det inte i den här klassen i alla fall, säger hon och berättar att hon ska gå ekonomiprogrammet på gymnasiet och sedan siktar på att bli jurist.

Och rektorn Gun Palmqvist är säker på sin sak.

– Vi tänker att våra elever här i Filipstad kan lyckas lika bra som elever vilken annanstans som helst i Sverige, och det är det vi har som målsättning.

Om Salsaverktyget

Salsa är en statistisk modell där föräldrarnas utbildningsnivå poängsätts i tre nivåer: folkskola/grundskola (1 poäng), gymnasium (2 poäng) och eftergymnasial utbildning (3 poäng). Hänsyn tas också till andelen pojkar/flickor i skolan samt hur många elever som är nyinvandrade, födda utomlands och/eller har utlandsfödda föräldrar.

Godkänt i alla ämnen ger 170 poäng. Maxresultat med betyget A i samtliga ämnen är 340 poäng.

Det förväntade resultatet för Ferlinskolan i Filipstad var 198 poäng för läsåret 2016/2017. Det faktiska betygsresultatet blev 232 poäng.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet